برنامه آينده
شنبه های پاک

سخنران :
حجت الاسلام انجوی نژاد
موضوع سخنرانی :
بیداری اجتماعی - قسمت پنجم
مداح :
حجت الاسلام احمدی
قاری :
محمدرضا کرم نژاد


زمان : شنبه، 23 آذر ماه
مکان : بلوار پاسداران، خیابان شهید آقایی، حسینیه سید الشهداء
ساعت 19
رهپويان



شنبه 26 آذر 1390 نسخه چاپی
خلاصه سخنرانی | اسرار کربلا «قسمت پنجم»
شهادت پایان یک تکلیف مداری است. نه پایان فرار از زندگی. وقتی در عمل به تکلیف باشد، ارزشمند است. نه از سر نا امیدی و شکست در دنیا و نرسیدن به دنیا.

یا لطیف
سخنرانی حجةالاسلام سید محمد انجوی نژاد
09 / 09 / 1390 - شب پنجم محرم
موضوع : اسرار کربلا «قسمت پنجم»

سرعت عمل عشق از عقل خیلی بیشتر است. غیر از بالا رفتن توانایی جسمی، توانایی ذهنی را هم بالا می برد. چون خداوند برکت می دهد.
مولوی:
عقل تا تدبیر و اندیشه کند / رفته باشد عشق تا هفتم سما
عقل تا جوید شتر از بهر حج / رفته باشد عشق بر کوه صفا

راهکارهای ورود عشق به اعمال

کامل الزیارات - صفحه 142 / امام صادق (ع):
من أراد الله به الخیر قذف فی قلبه حب الحسین (سلام الله علیه) و حب زیارته. اگر خداوند برای کسی خیر بخواهد محبت اباعبدالله (ع) را در دلش قرار می دهد.

بحارالانوار - جلد 43 - صفحه 272 / پیامبر اکرم (ص):
انّ للحسین فی بواطن المومنین معرفة المکتومة. در باطن و مرکز سرّ قلوب مومنین معرفت و محبت پنهان و به ودیعه گذاشته شده ای نسبت به حسین (ع) هست. [فطری]

شهید مطهری در حماسه یاسین با استناد به این روایت می فرماید: در قلب مردم موقع خلقت حُب حسین(ع) وجود دارد.
قاعده این است که این عشق مکتوم مکنون رشد کند و برای زمان بلوغ هم جواب بدهد؛ چون در بلوغ روضه بدون معرفت جواب نمی دهد. به میزانی که از آلودگی و هواهای نفسانی کم کنی، این محبت گسترده تر می شود. هرچقدر نفس اماره به حاشیه برود، نفس ملهمه الهیه لوامه ملکوتیه جایگاهش بیشتر می شود.

مأموریت الهی که بر عهده انسان هاست، این است که عشق اباعبدالله و اهل بیت (ع) رادر دلشان تقویت کنند.
وقتی دنیا مداری، نتیجه گرایی، خلق مداری و همه طرف را خواستن حاکم می شود، جایگاه محبت اباعبدالله کم می شود. برعکس ؛ وقتی حق مداری، عاقبت مداری، حقیقت مداری، آخرت مداری، خلق مداری به معنای خدمت به خلق حاکم شود، جایگاه این عشق بزرگتر می شود.
وقتی انسانی تکلیف گرا نیست، سینه زدن در هیئت هیچ تاثیری در ازدیاد این عشق ندارد!

مقتل لهوف - ابن طاووس - صفحه 79 :
جملات امام حسین (ع) برای یارانش: "یاران من! دنیا تغییر کرده و چهره ی زشت خود را نشان داده است. نیکی ها پشت کرده اند و ناکامی ها ادامه دارد. مگر نمی بینید به حق عمل نشده است و مگر نمی بینید باطل را مانعی نیست؟
چه زیباست که مؤمن در این شرایط راغب لقاء پروردگارش گردد. چون مرگ را جز سعادت و زندگی با ستمکاران را جز ملامت نمی بینم. "

شهادت پایان یک تکلیف مداری است. نه پایان فرار از زندگی! شهادت پایان یک راه درست است.
میدان مین وقتی تکلیف باشد باید روی مین غلت بزنی، و وقتی تکلیف نباشد، اجازه نداری خودت را در مهلکه قرار بدهی! : ولا تلقوا بایدیکم الی التهلکة.
وگرنه امام سجاد و امام صادق و سایر اهل بیت نمی توانستند علم جنگ بلند کنند !؟ نمی توانستند یارانی بیشتر از یاران اباعبدالله جمع کنند !؟ عمل به تکلیف. شهادت وقتی در عمل به تکلیف باشد، ارزشمند است. نه از سر نا امیدی و شکست در دنیا و نرسیدن به دنیا.
شهید مطهری: نفلگی با شهادت دو مقوله است!
شهادت پایان یک تکلیف مداری است و تکلیف مداران و تکلیف گرایان عاشقان حقیقی هستند. چون هیچ انگیزه منفی و نا امیدی پشتش نیست و از بی دنیایی رغبت به شهادت پیدا نکرده است.
عاشق کسی است که وقتی دنیا به او رو کرده، به آن پشت پا بزند و در برابر حسین (ع) ذبح شود؛ نه کسی که دنیا به او پشت کند و از این جهت برود خودش را قربانی کند.
کسانی که با شعار تکلیف مداری پشت به فرهنگ شهادت می کنند، برای خدا نیست؛ دنیا پرستانی هستند که می گویند داریم به تکلیف عمل می کنیم !
اباعبدالله فرمود دو راه بیشتر در مقابل ما نیست؛ یا مبارزه با ستمکاران تا رسیدن به شهادت، و یا بیعت و زندگی ذلت بار و شریک شدن در ظلم اینان؛ من یقینا شهادت را انتخاب می کنم.
باید ببینی الان تکلیف چیست.

اثر منفی مدرنیته در عشق

برخی آنقدر در فرهنگ مدرنیته غرق می شوند که دیگر جایی برای عشق ندارند! باید حد و مرز را مشخص کرد. همینطور که داری وابسته می شوی، فکر روزی را که باید رها کنی و بابتش جواب هم پس بدهی، باش.
 تا جایی جلو برویم که بدانیم بعدا می توانیم دل بکَنیم و ما را غرق و وابسته نمی کند. وقتی کم آوردی سر به سجده بگذار و با همه وجود بخواه ؛ سیدي، أخرج حُبّ الدنیا مِن قلبي ..

رسیدن به این عشق هزینه دارد؛
بحارالانوار - جلد 23 - صفحه 81 / امام باقر (ع):
هرکسی مایل است بین او و خدا حجابی نباشد؛ خداوند او را ببیند و او خدا را ببیند، وقتی می گوید سمع الله لمن حمده و ایاک نعبد و ایاک نستعین، واقعی باشد، باید ما آل محمد (ص) را دوست داشته باشد. و باید نسبت به دشمنان ما دشمنی خودش را ابراز کند؛ لسانی و عملی.

عشق هزینه دارد. چرا که : هر که او ارزان خرَد، ارزان دهد / گوهری، طفلی به قرص نان دهد!
وقتی ارزان خریده باشی، ارزان هم می فروشی.
ولی وقتی آوردن اسم امام حسین برایت هزینه داشته باشد، ارزشش را متوجه می شوی.
کسی که آسان بدست آورده در زیارت هم اینگونه است؛ به حداقل زیارت در حد رفع تکلیف عمل می کند. این یعنی اینکه عاشق نیستی. عاقلی که داری حساب و کتاب می کنی!
عاشق باید در گرفتاری معشوق پیگیر او باشد، نه در گرفتاری خودش. اگر در گرفتاری و نیاز خودت رفتی سراغش، اسمش را معشوق نذار، بگذار متولی رسیدگی به امور!

وقتی اینقدر آسان و بدون مشکل این عشق را در اختیارت گذاشته اند و هزینه ای برایش پرداخت نمی کنی، قدر بدان. شاکر باش و استفاده کن.
در روایت است که محب بعد از برطرف شدن موانع ابراز محبت، اینگونه صحبت می کند : ای مظاهر عبودیت خدا، در دنیا گرفتاری ها و حواشی دنیا مانع از این بود که عشق ام را نشان دهم؛ نوکری و عاشقی کنم.
بهشت جای عشق است. می گوید حالا اینجا که حواشی دنیا نیست، آمده ام.
تازه اینجا رابطه عاشقانه امام و مأموم شروع می شود؛ سعادت آخرت.

نهج الحق و کشف الصدق - صفحه 259 / روایت عجیب از رسول اکرم (ص) :
دوستی علی (ع) حسنه ای‌ست که هیچ گناه و سیئه ای آنرا از بین نمی برد و به انسان هیچ زیانی نمی رساند. و دشمنی او، سیئه ای‌ست که هیچ حسنه ای برای آن سودی نخواهد داشت.
نمی شود گفت کسی که محب علی است هیچ گناهی نمی کند. ولی کسی که محبت اهل بیت (ع) را دارد و گناه جزء برنامه اش نیست، گناهکار حرفه ای نیست، اگر گناهی مرتکب شد ضرری در پرونده اش ایجاد نمی کند.
وقتی پرونده اش را ببیند بسیار متعجب می شود. و خطاب می رسد : یادت نیست می شنیدی که حب علی (ع) گناهی را برای شیعه باقی نمی گذارد !؟

احتجاج - جلد 1 - صفحه 154 / ابن عباس به نقل از رسول اکرم (ص) :
اگر مردم بعد از نبی بر حب علی بن ابی‌طالب اجتماع می کردند، خداوند جهنم را خلق نمی کرد.

مظاهر تجلی عشق واقعی

عشق یکی از محبت های به ودیعه نهاده شده ی خداوند در نهاد من و توست؛ عشق واقعی و تام. و این عشق ابدا مجال بروز برای انسان های عادی را ندارد.
اگر انسان معصومی در عالم نباشد، هرگز نخواهیم توانست عشق واقعی را تجربه کنیم. تنها جایی که عشق واقعی می تواند جلوه کند، در وجود معصوم است.
اگر معصوم نبود هیچ کدام از این عشق های مرسوم نمی توانست آن تجلیات را عهده دار شود.

معشوقی که هیچ توقعی از تو ندارد، جز اصلاح.
عشق های عادی از انسان وقت می گیرد. ولی عصمت معصوم باعث می شود عاشقان ِ خودشان را به خودشان مشغول نکنند.
من ارادالله بدأ بکم؛ در معصوم فقط باید خدا را ببینی.
لقد کرّمنا بنی آدم؛ او را بواسطه عشقی که در وجودش گذاشتیم بالا بردیم و کرامت دادیم. این، فقط و قطعا در قالب معصومین (ع) قابل جلوه است.

برخی می گویند عشق به معصوم ملموس نیست. می گویند امام زمان بیاید، ببینیم اش حتما عاشق می شویم!
اگر عشق با لمس و دیدن ایجاد می شد، برای همه مردم زمان 13 معصوم قبلی ایجاد می شد!
ولی در نهایت چند نفر برای پیغمبر (ص) ماند؟

مشکل ملموس نبودن نیست، مشکل ظرف نداشتن ماست.
عشق فقط با دیدن ایجاد می شود؟ دعایی که مؤمنی در حق مؤمن دیگر می کند بدون اینکه حتی او را دیده باشد، عشق واقعی نیست؟ هزینه ندارد؟ ولی توقعی هم ندارد و اجر و مزدش را از خدا می خواهد.
ما چون به عشق نگاه مجازی داریم، منتظر دیدن و لمس هستیم.

در مرام عشق، هرچه به معشوق از نظر فیزیکی نزدیک تر باشی لذت بخش تر است، ولی رفتار عاشقانه تو در حضور یا عدم حضور معشوق هیچ فرقی نمی کند.
عقل محل تشخیص عشق است.

اي نه دله ده دله هر ده يله كن / صراف وجود باش و خود را چله کن
یک صبح به اخلاص بیا در بر دوست / گر کام تو بر نیامد آنگه گله کن

عاشقی یعنی اینکه من دنبال این هستم که ببینم تو از من چه توقعی داری.
امام صادق (ع) به عبدالله بن جندب فرمود : به شیعیان ما برسان که دنیال این فرقه و آن فرقه نباشند و از طریق ما شعبه نسازند؛ مسیر محبت و توسل ما را فقط از خود ما بپرسند. و به آن ها بگو به ولایت و محبت ما نمی رسند مگر به دو امر : ورع و اجتهاد.
یعنی 1. از گناه فاصله بگیرند و 2. در مسیر رساندن و نشر رفتار و گفتار ما در جامعه تلاش کنند.

تو چه مدلی داری محبتت را نشان می دهی؟ مسیر اثبات عشقت به امام چگونه است؟
اگر غیر از این دو راه است، عاشق نیستی.


+ دانلود صوت


کانال تلگرام رهپویان
 مشکات نیاز: مستفیض شدیم
یکشنبه 17 اردیبهشت 1391
 باران : خدا خیرتون بده

یکشنبه 25 دی 1390
 اميدي: ايول به سيد
سه‌شنبه 6 دی 1390
 حسین: بسیار عالی بود اگر سخنرانی سید هر هفته بدین شکل در سایت قرار بگیره خیلی خوبه
یکشنبه 4 دی 1390
 منتظر284: بسیار علی بود
شنبه 3 دی 1390
* نام شما : 
پست الکترونيک : 
وب سايت : 
* نظر شما : 
 
تبليغات