برنامه آينده
مراسم احیاء نیمه شعبان

سخنران :
حجت الاسلام انجوی نژاد

مداحان :
حاج حسن جوکار
کربلایی امیر محمدی

زمان : شنبه 31 فروردین ماه، ساعت 23:30
مکان : زرهی، خیابان شهید آقایی، حسینیه سید الشهداء(ع)

رهپويان




جمعه 16 دی 1390 نسخه چاپی
خلاصه سخنرانی | اسرار کربلا «قسمت ششم »
به امام حسین (ع) که می رسد، توقع خداوند عشق است. در روایت داریم فرش زیر پایت را بفروش و برو کربلا. تنها جایی که دستور داریم.

یا لطیف
سخنرانی حجةالاسلام سید محمد انجوی نژاد
10 / 09 / 90 - شب ششم محرم
موضوع : اسرار کربلا «قسمت ششم»


+ اثرات حُب واقعی :

1. نجات از سرخوردگی‌ها
اگر انسان واقعا و کاملا به عشق اباعبدالله (ع) برسد، دیگر هیچ چیزی در دنیا نمی تواند او را سرخورده کند.
در صورتی که در عشق های مجازی، سرخورده و نا امید می شوند، نسبت به معصوم مشکل‌دار می شوند و عقب نشینی می کنند.

2. رفع حجاب‌ها :
وقتی عشق واقعی می آید، آنقدر باید انسان را متمرکز به معشوق کند که متوجه خیلی چیزهای دیگر نباشد.
در زیارت امام رضا (ع) و حج و سایر زیارات، می گویند شرط، استطاعت است. مثلا دستور نداریم ماشینت را بفروش برو حج!
اما به امام حسین (ع) که می رسد، توقع خداوند عشق است. در روایت داریم فرش زیر پایت را بفروش و برو کربلا. تنها جایی است که دستور داریم.
اگر می خواهی به حج بروی و احتمال می دهی سرما و گرمای مسیر ناتوانی ات را زیاد کند و احتمال ضرر هست، فقها فتوا داده اند که نمی خواهد بروی.
ولی برای کربلا فتوا داده اند اگر جانت هم در خطر بود، باید به زیارت بروی. برای جهاد نه، ولی برای زیارت باید بروی.

خداوند تبارک و تعالی اصرار داشته که این تمرکز برای امام حسین (ع) باشد. به اینجا برسی که برای زیارت و برای یک سلام دادن، جانت را آماده کنی. می گوید ما در این مسیر عاشق می خواهیم؛ رفع حجاب‌ها تا حجاب ِ جان.

حجاب جان هم در مسیر عشق اهل بیت قابلیت فنا دارد. عشق به غیر خدا، عشق نیست. به قول آیت الله جوادی آملی، عشق به غیرخدا، عشق به سایه ی دیوار است.
و عشق به خدا هم که حقیقت است، رسیدن به آن محال است مگر اینکه از مسیر اهل بیت بتوانی به آن برسی؛ عشق به اهل بیت (ع).
چون خداوند تبارک و تعالی جسمیت ندارد و وجود محض است.

فرار از عشق های ظاهری و بردن حقیقت عشق به سمت اهل بیت. عشق های ظاهری نه به معنای این محبت هایی که بین ماست. عشق یعنی چیزی که در دنیا فانی است، ولی انسان حاضر است عاشقش باشد.

یک عده هستند در دنیا که عشق حقیقی را مجازی انگاشته اند. طرف جان داده برای اعتبارش. عشقش اعتبار و کارش بوده است. یا شخصی که به او می گویند دیگر نمی توانی فوتبال بازی کنی، و می گوید از زندگی ام سیرم!
یعنی این ها عشق حقیقی را در مجاز به کار برده اند.

آنقدر درگیر عشق مجازی می شود، آخرش هم افسردگی و گوشه گیری عایدش می شود. چون نمی داند عشق واقعی آنجاست.
بیبن خودتان محبت داشته باشید ولی قرار نیست برای یک قسمت از دنیای مجازی جان بدهیم. قرار نیست خسرالدنیا و الآخرة باشیم.
عشق حقیقی که در مسیرش شما باید به محو و فنا برسی، اصلا روی زمین پیدا نمی شود؛ متعلق به آسمان است.

عشق دروغین دیگر : عشق‌های ولایی آسمانی قلابی

به اسم عشق حقیقی و به اسم ولایت، در حقیقت خودشان را می پرستند! شأن خودشان را.

صحیفه نور، جلد 21، صفحه 281، امام خمینی (ره) :
« ولایتی هایی که تا دیروز در سکوت و تحجر خود، آبروی اسلام و مسلمین را ریخته اند و در عمل، پشت پیامبر (ص) و اهل بیت را شکسته اند و عنوان ولایت برایشان جز تکَسُب و تعَیُش نبود، امروز خود را وارث ولایت معرفی می کنند و اینانند که کمر ما را شکسته اند.»

تکسُب یعنی دکان باز کردن به اسم پیامبر و اهل بیت. کاسبی کردن از این مسیر. اگر یک مریدی مرادش را بزرگ نکند، چطور نان بخورد !؟ نکره ی مضاف کسب تعریف می کند!

یک عده مثل انگل، مجبورند مراد خودشان را بزرگ جلوه بدهند تا یک چیزی هم به خودشان برسد. نمونه اش را در صوفیه می بینیم در بحث اقطاب. قطب سازی کردن. در برخی علمای خودمان هم هست! اطرافیان یک عالم آنقدر او را بزرگ می کنند که خودش هم باورش می شود و دیگر از این باور نمی شود بیرونش آورد؛ مریدهای کاذب.

امام صادق (ع) فرمود: خدا لعنت کند قومی را که از طریق ما روزی می خورد. یعنی ما را وسیله ی معاش خودشان قرار داده اند.
 هزینه می بُرند بابت نوکری اهل بیت. متن روایت امام صادق است که خدا لعنت کند کسی را که نام و مرام ما را وسیله ی زندگی و روزی خوردن خودشان قرار داده اند. قرار است مأمومین ما در پای ما "ارواح التی حلت بفنائک" فنا بشوند، نه اینکه از مسیر ما روزی بخورند. ما قرار نیست وسیله ی تکسب و تعیش کسانی که ادعای نوکری ما را دارند، باشیم.

چرا امام (ع) اینقدر از این موضوع ناراحت است؟ چون به کار بردن اهل بیت و ولایت و حب در مسیر تکسب، عظمت آن ها را زیر سوال می برد.
و اگر این عظمت بشکند، مردم دیگر پای اخلاص و صداقتشان به اهل بیت نخواهند ماند.
وظیفه های امت در برابر امام فراموش شد؟ روحیه ی بسیجی ِ جهادی ِ پای کار ِ فناپذیر ِ کاملا محو در اهل بیت در اول انقلاب، دارد رده به رده تنزل پیدا می کند. اگر به بافت جامعه برسد، از دین چه می ماند؟
کسی که سال ها از مسیر اهل بیت کاسبی کرده، آیا این آدم، آدم  ِ جهاد می شود !؟

+ رسیدن به مقام فنا در حُب، از طریق غیرمعمول

امام صادق (ع) : «ای پسر جندب! آن کس که در راه برآوردن حاجت برادرش گام بردارد، عملشس مثل سعی بین صفا و مروه است و جون کار شهیدی است که در جنگ احد و بدر کنار پیغمبر می جنگد و به مقام فنا می رسد و بدون حجاب، با غیب ارتباط برقرار می کند؛ تا جایی که او خدا را می بیند و خدا او را می بیند.»

مردم فکر می کنند فقط در جانماز می شود حجاب ها را برطرف کرد! می فرماید کمک به برادر دینی. إنماالمؤمنون اخوة.
در جامعه اسلامی ما چقدر نسبت به همدیگر حس برادری داریم؟ چقدر درد برادرم مثل درد خودم و بالاتر از درد خودم است؟

+ محبت، شهود و اصلاح

در زیارت جامعه می خوانیم : " بموالاتکم علّمنا الله معالم دیننا و اصلح ما کان فسد من دنیانا .."
با محبت شما [اهل بیت] دو اتفاق می افتد : 1. خداوند علمی به ما می دهد که بهتر می توانیم فکر کنیم. از طریق محبت، معرفتمان بیشتر می شود.
بهتر خدا را می بیند، چون بیشتر اباعبدالله را دوست دارد.

برخی دنبال علم دین می دوند، ولی ارتباطشان را با اهل بیت قطع کرده اند! یکی از مصادیق نزدیکی، هیئت و بکاء است. مصادیق دیگر هم دارد. چقدر اهل عشق بازی برای اهل بیت هستی؟
دنبال علم است، ولی زیارت و مناجات و هیئت را ترک کرده! علم دین بدون عشق !؟
اغلب علومی که مردم وارد می شوند و کم می آورند و خیلی از علوم، دیگر نافع نمی شود. بخاطر اینکه عشق در آن دخیل نیست.

2. آن قسمتی از دنیای ما که با گناه فاسد می شود، را اصلاح می کند. توبه، پاک می کند ولی محبت، اصلاح می کند. چون محبت اهل بیت می آید.

+ شرط لازم برای آزمایش محبت

بحارالانوار، جلد 66، صفحه 247، امام باقر (ع) :
« هرگاه بخواهی بدانی در تو خیری هست، به دلت نگاه کن. اگر بندگان مطیع خدا را دوست داری و معصیت‌کاران جایی در قلب تو ندارند، در تو خیری وجود دارد و خداوند تو را دوست دارد. و اگر معصیت‌کاران محبت خود را در دل تو باز کرده اند و با بندگان مطیع خدا شبهه داری، در دلت خیری نیست. »
محبتت را اصلاح کن.

ایجاد شبهه نسبت به متدینین؛ همین جریانی که راه افتاده برای آسیب شناسی مذهبی ها ! فیلم ها و سریال ها با مضامین انحراف مذهبی ها. بدبین کردن مردم نسبت به دیانت. چند درصد متدینین بالای هفتاد سال ما با دیدن یک دختر دلشان می لرزد که تو رفتی برایش فیلم ساختی !؟
گناهان و مسائل کف خیابان را رها کرده چسبیده به آسیب شناسی مذهبی ها ! وقتی خودشان نمی توانند به یک طهارت برسند، ترجیح می دهند آن را نقد کنند تا طهارت خودشان ثابت بشود!

بسنج چند نفر از اولیاء خدا در دل تو محبوبند و چند نفر از دشمنان خدا. به تعدادی که ولی خدا در دلت محبوب است، خیر در دلت هست. اگر غیر از این است، مراقب باش که با محبوبت خیلی فاصله داری.
علاقه مندی هایت را در دلت امتحان کن؛ موسیقی، فیلم، هیئت، درس، .. . الگوهای این علاقه مندی ها را بسنج.
دلت را چک کن؛ وقتی با کسی در ارتباطی، چه چیزی تو را تحریک می کند برای علاقه مندی؟ شیطانی است یا الهی؟

+ تفاوت نظر فیلسوفان نسبت به حقایق قدسی بالا با انبیا، در محبت

فلسفه می گوید راه رسیدن به اهل بیت، فقط و فقط تفکر است. معرفتت را بیشتر می کند و نتیجتاً محبتت بیشتر می شود.
اهل بیت (ع) می گویند تفکر + محبت + طی طریق.
حتی چهره و تُن صدا و گام برداشتن امام، در کاریزمای امام تاثیر مثبت دارد و علاقه ایجاد می کند.
فلسفه نگاهش به امامان ما اینگونه است که فقط باید از امام استفاده ی معرفتی کرد.
ولی می فرماید اهل بیت را در کمال و جمال در سطح بالا خلق کردیم و کاریزما را برایشان در نظر گرفتیم.

بنابراین، زیارت کردن تاثیر دارد. گریه کردن تاثیر دارد. عاشق گنبد و صحن بودن تاثیر دارد. سینه زدن تاثیر دارد و .. . و معرفت هم تاثیر خودش را دارد.
وقتی دستت به دست و پای امام نمی رسد، ضریحش را می بوسی و عشق می کنی. در زیارت آل یاسین به نماز خواندن و قنوت گرفتن و سلام دادن و قرآن خواندن امام زمان ابراز محبت می کنیم.
وقتی این بحث را فقط معرفتی کنیم، هم معرفت را از آن گرفته ایم، هم عشق را.
قرار نیست امام تماماً کمال باشد. بلکه ترکیبی از کمال و جمال است.

همانگونه که جوان گناهکاری در زمان پیامبر (ص) فوت کرد و پیامبر فرمود او به بهشت رفت، حتی اگر رباخوار باشد. و در جواب اطرافیان فرمود او شیفته ی من بود و هر روز می آمد برای دقایقی به چهره ی من نگاه می کرد و اشک می ریخت و می رفت.
اهل بیت مظهر جمال خدا هستند. نمی شود کسی آن ها را دوست نداشته باشد!

روایت داریم وقتی امام زمان (عج) ظهور می کند، اغلب مسیحیان با اولین صحبت های امام هجوم می آورند برای بیعت.
این مربط به تاثیر معرفتی است یا کاریزمای امام اینقدر قدرت دارد !؟

+ برای ایجاد حداقل محبت :

1. مواسات اخوان
2. عدم ظلم، حتی ظلم بسیار کوچک.

در مورد اول، روایت داریم  وقتی دست دو مؤمن در هم گره می خورد، دست ها که باز می شود، تمام گناهان دو طرف مانند برگ درختان پاییزی می ریزد.
 بسیار بر روی مواسات تاکید داریم. مواسات اخوان محبت اهل بیت را بیشتر می کند. محبت سریع شعله ور می شود.

در مورد دوم، ظلم میزان محبت را کم می کند.
حتی ظلم به گیاهان و حیوانات.
آزار رساندن به سایر موجودات برای چه !؟
به جهان خرم از آنم که جهان خرم از اوست / عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست ..
تا برود جلوتر و برسد به ظلم به انسان، که حد و تعزیر دارد.
مراقبت کنید.


+ دانلود صوت سخنرانی


کانال تلگرام رهپویان
 زهرا: خوب بود
سه‌شنبه 23 اسفند 1390
* نام شما : 
پست الکترونيک : 
وب سايت : 
* نظر شما : 
 
تبليغات