برنامه آينده
شنبه های پاک
جشن عید غدیر و میلاد امام هادی(ع)

سخنران :
حجت الاسلام انجوی نژاد

مداحان :
حجت الاسلام احمدی
کربلایی بهنام زارع
کربلایی میثم مفتاحی

شنبه 26 مردادماه، همراه با نماز مغرب و عشاء
بلوار پاسداران، خیابان شهید آقایی، حسینیه سیدالشهداء

رهپويان




جمعه 13 مرداد 1391 نسخه چاپی
خلاصه سخنرانی | فرهنگ روابط اجتماعی در اسلام [ خیانت «2» ]
حداقل ِ عبادت، آرامش است و حداقل ِ گناه، اضطراب.

یا لطیف
سخنرانی حجةالاسلام سید محمد انجوی نژاد
شب سیزدهم ماه مبارک رمضان -  12 / 05 / 1391
موضوع : فرهنگ روابط اجتماعی در اسلام [ خیانت «2» ]


اولین نوع خیانت را "خیانت انسان به خودش" معرفی کردیم و چند مورد برایش نام بردیم :
- خیانت جسمی
- محروم ساختن خود از حقوق مسلم و لذات شرعی و معنوی
- پذیرش مسئولیت بیش از حد توان؛ که باعث خواری می شود.
- خوار کردن خود و ذلت کشی
- آزمندی

آقا امیرالمؤمنین (ع) - عیون الحکم، صفحه 422 : مَن عصي الله ذلّ قدره.

می فرمایند یکی دیگر از خیانت های شخص به خودش، گناه است.
گناه از چند منظر خیانت است : یکی اینکه آیا خداوند تبارک و تعالی یک سری چیزهایی شیرین و جذاب را قرار داده و ما را تحریم کرده است که انجام ندهید تا در آن دنیا بهترش را به شما بدهم ؟؟
این یک نگاه است که در رده های پایین دینی یا در مکتب های بی بنیان معمولا ترویج می شود.
این دیدگاه بعضا در بین مسلمانان هم هست و در سطوح پایین هم جواب می دهد؛ برای کسانی که یا از نظر فرهنگی پایین هستند، یا از نظر سنی.

برای بچه ها وعده ی پاداش ِ بعد، خیلی نتیجه می دهد. چون در سنین پایین، رؤیا پردازی بسیار قوی است. از رؤیای پاداش بیشتر در دنیای دیگر لذت می برد. ولی سن که بالاتر می رود، بیشتر به سمت واقعیت ها گرایش پیدا می کند. رؤیا دیگر جواب نمی دهد. نمی شود به او بگویی گناه نکن، روز قیامت بهترش را به تو می دهند. در سنین بالاتر، بهشت نسیه نمی تواند درمان گناه باشد.

در آیات و روایات، گناه را خیانت به خود معرفی کرده اند. گناه دنیا را خراب می کند. هیچ گناهی نیست که در دنیا شیرینی دائم داشته باشد و موقتی نباشد. گناه، ناآرامی و پریشانی و دغدغه و اعصاب خوردی می آورد. حتی برای بی قیدها و بی دین ها. چون در خلقت روح الهی در انسان دمیده شده و با این خلافکاری ها ارضا نمی شود.

حداقل ِ عبادت، آرامش است و حداقل ِ گناه، اضطراب.
خدایی که تو را خلق کرده که در دنیا با آرامش زندگی کنی و ذکرش را مایه آرامش تو قرار داده - الا بذکرالله تطمئن القلوب - ، اگر ببیند با گناه برای خودت نا آرامی ایجاد می کنی، این را خیانت به خودت حساب می کند.

حتی اگر هیچ کس تو را بخاطر گناهت مؤاخذه نکند و قانونی نباشد که تو را محدود کند، وجدانت طوری طراحی شده که با گناه مضطرب می شوی.
کسانی که در بحث گناه آزادترند و قیودی ندارند، اگر بگوییم 100 درصد خودکشی ها مربوط به آن هاست، اغراق نکرده ایم.
پس معلوم می شود با گناه خوش نمی گذرد. معلوم می شود گناه آرامشی ایجاد نکرده. بلکه نا آرامشان کرده است؛ با وجودی که کسی بر آن ها نظارتی نداشته است.

من عصي الله، ذلّ قدره. کسی که معصیت می کند، قدر خودش را ذلیل کرده است و انسان با ذلت نمی تواند از دنیا بهره و لذتی ببرد.

دوم -

علی بن موسی الرضا (ع) - علل الشرایع، جلد 2، صفحه 369 :
خداوند تبارک و تعالی تندرستان را موظف کرده است که به یاری بیماران زمین‌گیر و دیگر مبتلایان اقدام کنند.
خیانت ِ انسان های سالمی که برای یاری مستمندان اقدام نمی کنند.

امام صادق (ع) -  وسائل الشیعه، جلد 2، صفحه 629 :
کسی که آسیب دیده ای را به درمان نرساند، شریک جرم آسیب رسان است.
مثلا در خیابان درگیری یا تصادفی رخ داده، بجای کمک، می ایستند به تماشا کردن و فیلم گرفتن!
کسی که در مقابل ظلمی ساکت بنشیند، در گناه ظالم شریک است.

امیرالمؤمنین (ع) - بحارالانوار، جلد 72، صفحه 74 :
بر حاکمان اسلامی‌ست که دانشمندان تبهکار و پزشکان فاقد مهارت های لازم را زندانی کنند و آنان را به دور از جامعه نگه دارند.

خیانت در حرفه ها را بیان می فرمایند.
پزشک، معلم، استاد، صنعتگر، نانوا یا هر کسی که در مملکت وظیفه خدمت رسانی به هر نحوی را دارد، اگر دیدند خدمت رسانی‌شان مشکل دارد، حضرت می فرمایند باید این ها را بگیرند و به زندان ببرند.

همچنین در مورد مشاورین می فرمایند. اگر بقیه خدمت ها به جسم افراد بر می گردد، مشاوره با روح انسان ها سر و کار دارد. کسانی که مشورت غلط می دهند، خائن اند. و این خیانت به مراتب از خیانت در خدمت رسانی بالاتر است. بدون اشراف بر مطلب، مشاوره می دهند. این خیانت است.

خیانت در اموال عمومی -
برای موارد شهری و مملکتی.

خیانت در اموال شخصی -
امام صادق (ع) - بحارالانوار، جلد 75، صفحه 305 :
گمان می کنی اگر خداوند نعمتی را به کسی می دهد از کرامت اوست و اگر دریغ می دارد، از خواری او !؟ خداوند می دهد تا آدمی رعایت اعتدال را بنماید و زیادت آن را با نیازمندان تقسیم کند.

خیانت در اموال شخصی یعنی اینکه مالی که خداوند اضافه بر خرج و نیازت به تو داده، به نیازمندان نبخشی.
تقسیم کردن به معنی صدقه دادن نیست.

امانت‌های غیر مادی: منصب و مقام
پیامبر اکرم (ص) - الغدیر، جلد 8، صفحه 291 :
هر زمامداری که یکی از مسلمانان را به کاری گمارد در حالیکه شایسته تر و آگاه تر از او به کتاب خداوند و سنت پیامبر وجود داشته باشد، به خدا و پیامبر و همه ی مسلمین خیانت کرده است.

فرمودن این از بزرگترین خیانت هاست. پست و منصب حکومت اسلامی را به کسی بدهند که اهلیت این پست را نداشته باشد.
در همان صفحه، علامه امینی از امیرالمؤمنین (ع) نقل می کند که آن کسی هم که این پست را می گیرد، به خدا و پیامبر و مسلمین خیانت کرده است. هم کسی که تقسیم می کند و هم کسی که می پذیرد.
خیلی از ما هم منصب هایی داریم که مستحقش نیستیم.
کسانی که دست نگه می دارند و وقتی برای مقام و منصبی [حتی معنوی] اگر واقعا کس دیگری پیدا نشد، آن را می پذیرند، می فرمایند این ها انسان های درستکاری هستند.

خیانت در دانش -
پیامبر اکرم (ص) - الجامع الصغیر، صفحه 266 :
هر چیزی حتی ماهیان دریا و پرندگان آسمان ها، دریغ کننده ی دانش را لعنت می کنند.
علمی دارد که به بقیه نمی رساند. دانش الزاما چیزی نیست که در دانشگاه و حوزه یاد می گیرید. بهترین دانش، تجربه است.
کسانی که در مورد بقیه احساس تکلیف و وظیفه نمی کنند. قرار نیست من خودم تنها به بهشت بروم! قرار است جامعه ام را هدایت کنم به سمت بهشت.

در جای دیگر می فرمایند کسانی که دانش خود را بخاطر مادیات محفوظ می کنند، خائن اند.
پزشکی که علمش را دریغ می کند بخاطر پول نداشتن بیمار. معلمی که در ازای پول بیشتر، بهتر درس می دهد! این ها یعنی خیانت. امروزه در سیستم آموزشی رسم شده طوری درس بدهند که بچه ها مجبور شوند خارج از مدرسه ساعت های اضافی پول بیشتری بدهند برای یادگیری.
این نان ها برای زندگی شما ابدا برکتی نخواهد داشت! کسی که می تواند کاری را انجام دهد و بخاطر پول بیشتر آن را متوقف کند، زندگی اش به نکبت کشیده خواهد شد.

حرمت عمومی -
پیامبر اکرم (ص) : کسی که در نهان گناه کند، ریشه کسی جز خودش را نخواهد سوزاند، ولی کسی که آشکارا گناه می کند، ریشه ی همه را می سوزاند.
امام صادق (ع) در شرح این روایت می فرمایند: از آن رو که حرمت خدا را در جامعه می شکند.
کسی که آشکار گناه می کند، به جامعه خیانت می کند.
وقتی حرمت خدا شکسته شد، دیگر با توبه رفع نمی شود! چون باید بروی و تمام تبعاتی که این گناه آشکار در جامعه داشته را بگردی پیدا کنی و رفع کنی. تا بتوانی توبه کنی.

امیرالمؤمنین (ع) - وسائل الشیعه، جلد 12، صفحه 41 :
اسراف، خیانت است و برای مُسرف 3 نشانه است :
1. آنچه حق او نیست، می خورد.
حق شما از خوردن، به اندازه رفع نیاز بدن‌تان است. به اندازه ای که آسیبی به بدن نرسد.

2. آنچه حق او نیست، می خَرَد.
تا وقتی اموال قابل استفاده است، حق تعویض ندارید. وگرنه گناه کبیره است. خیانت به جامعه است. اگر مسلمانان درست زندگی می کردند، در جامعه اسلامی فقیر نداشتیم.

3. آنچه حق او نیست، می پوشد.
اگر ما پیرو اهل بیت و پیامبر هستیم، شئونات الکی برای خودمان قائل نشویم! کجا گفته اند بچه حزب اللهی باید مرفه باشد !؟ از کدام یک از اهل بیت اینچنین روایتی نقل شده !؟ فرموده اند باید تمیز و مرتب باشد، نه مرفه!
از مسائلی که بچه حزب اللهی ها را ذلیل می کند، این است که طوری زندگی کند که وقتی در جامعه است، مستمندان با دیدنش آه بکشند.

آه مستمند، زندگی شما را نابود و ذلیل می کند. در کارهایتان گره می اندازد و بدون اینکه بدانید از کجاست، دنبال علت می گردید.
خودت را پیرو علی (ع) می دانی، اما مثل معاویه زندگی می کنی!
تن آدمی شریف است به جان آدمیت. شئونات یعنی وقتی صحبت می کنی مردم لذت ببرند، یعنی از بودن در کنار تو احساس امنیت کنند، نه اینکه وقتی تو را می بینند تحقیر شوند.
مسلمانی این است که اهل تفاخر نباشی؛ چه با زبانت، چه با رفتارت. تا بقیه اذیت نشوند. طوری زندگی کنید که مردم احساس ضعف و حقارت نکنند.
"فی اموالهم حقٌ للسائل و المحروم" در اموال شما حقی برای سائل و محروم قرار داده شده است.

خیانت زر اندوزی -
ويلٌ لكل هُمزة لمزة . الذي جَمَع مالاً و عدّده .
کسی که مالش را جمع می کند، نه خودش می خورد و نه می گذارد بقیه استفاده کنند!
اگر عادت کنی به جمع کردن، تا 70 سالگی دنبال جمع کردن هستی! پس کی قرار است استفاده کنی؟

خیانت در مسائل مالی شخصی -
امیرالمؤمنین (ع) : کسی که از پرداختن مالیات - خمس و زکات - پرهیز می کند.


+ دانلود صوت سخنرانی


کانال تلگرام رهپویان
* نام شما : 
پست الکترونيک : 
وب سايت : 
* نظر شما : 
 
تبليغات