برنامه آينده
مراسم دهه اول محرم

سخنران :
حجت الاسلام انجوی نژاد
موضوع سخنرانی :
به سوی بی نهایت

مداح :
حاج مهدی مختاری

سخنران روز تاسوعا :
حاج حسین یکتا

زمان :
پنجشنبه ۹۶/۶/۳۰
به مدت یازده شب
همراه با اقامه نماز مغرب
و عشاء

بلوار پاسداران
خیابان شهید آقایی
حسینیه سیدالشهداء(ع)
رهپويان






پنجشنبه 10 مرداد 1392 نسخه چاپی
خلاصه سخنرانی | بهجت در زندگی «3» | شب بیست و سوم رمضان 92
خداوند تبارک و تعالی به شدت اهل مهلت است.

یا لطیف
سخنرانی حجةالاسلام سید محمد انجوی‌نژاد
10 / 05 / 1392 - شب بیست و سوم رمضان 92

موضوع  : بهجت در زندگی «قسمت سوم»



ادامه بهجت های معنوی

+ بهجت ِ اعتماد به مصلحت، حکمت و مهلت خداوند تبارک و تعالی
مفسرین در شرح آیه 178 سوره آل عمران، یک روایت تاریخی را نقل کرده اند و می گویند کسانی که در مسیر باطل جلو می کنند، خداوند آن‌قدر به آن ها مهلت می دهد تا بتوانند برگردند؛ فلذا اگر برنمی گردند، واقعاً نخواسته اند.

در این روایت تاریخی نقل می کنند که روزی پیامبر (ص) از عزرائیل سلام الله علیه سوال کرد شما در این مدتی که میلیاردها جان از مردم گرفتی، آیا زمانی پیش آمد که دلت بسوزد؟ عزرائیل عرض کرد : بله یا رسول الله. 2 بار [تا آن زمان]. بار اول جایی بود که یک کشتی در امواج دریا غرق و تکه تکه شد. از این کشتی، مادری بچه ی شیرخوارش را به سختی از آب گرفت و روی یک تخته پاره گذاشت. مادر در حالی که چشم هایش حسرت‌بار و نگران در پیِ کودکش بود، آرام آرام زیر آب رفت. آنجا خداوند به من دستور داد که جان مادر را زیر آب بگیر. و من بسیار دلم برای کودک سوخت. جان مادر را گرفتم و با ناراحتی و دل‌سوزی رفتم.

بار دوم، زمانی بود که شدّاد، حاکم جائر، برای افتتاح بهشت شدادش بسیار تلاش کرد و حسرت خورد. چندین سال انتظار کشید، ولی به محض اینکه برای افتتاح آمد، دو قدم مانده به باز کردن در، خداوند فرمود جانش را بگیر! «أَلَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِعَادٍ. إِرَمَ ذَاتِ الْعِمَاد. الَّتِي لَمْ يُخْلَقْ مِثْلُهَا فِي الْبِلَادِ. وَثَمُودَ الَّذِينَ جَابُوا الصَّخْرَ بِالْوَادِ. وَفِرْعَوْنَ ذِي الْأَوْتَادِ. الَّذِينَ طَغَوْا فِي الْبِلَادِ. فَأَكْثَرُوا فِيهَا الْفَسَادَ. فَصَبَّ عَلَيْهِمْ رَبُّكَ سَوْطَ عَذَابٍ. إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصَادِ..» دلم سوخت و گفتم کاش حداقل بهشتش را می دید و حظ دنیایی را می برد، بعد به جهنم می رفت!
وقتی این صحبت بین پیامبر (ص) و عزرائیل صورت گرفت، خداوند به جبرئیل فرمود برو از طرف من پیغام بده و بگو خداوند سلام رساند و فرمود آن بچه ای که عزرائیل برایش دل‌سوزی کرد، همان شدادی بود که از آب نجاتش دادیم و به او مهلت و امکانات دادیم و به اینجا رسید. این حق من نبود که نگذارم بهشتش را ببیند ؟!
خداوند تبارک و تعالی به شدت اهل مهلت است؛ و این یکی از بهجت هاست.

بعضی اوقات از خداوند طلب مرگ می کنیم؛ خودمان هم می دانیم این آرزوی مرگ ما، همه اش تعارف است! به آن نقطه برسد اغلب پشیمانیم! چون نمی دانیم مرگ یعنی چه. خوب ها پشیمان‌اند که کاش بیشتر توشه آورده بودند و بدها پشیمان‌اند که کاش بیشتر در دنیا مانده و جبران کرده بودند. آقا امام مجتبی (ع) در بستر مرگ، با وجود اینکه در لحظه ی شهادت بود، اشک می ریخت.

خداوند بسیار اهل مهلت است. از خدا بخواهیم به ما مهلت دهد؛ نه اینکه ما را رها کند تا در گناه غرق شویم، مهلت دهد تا بهترین بهره وری مادی و معنوی را از دنیا ببریم و بعد برویم.

+ درد ِ رفتن
درد رفتن مقدمه خودکاوی‌ای می شود که باعث ایجاد انقلاب و تحولی در زندگی می شود که زندگی را شیرین می کند.
یکی از بهجت های ما، مرگ است. امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: اگر نبود شوقِ به رفتن، یک ثانیه هم نمی توانستم دنیا را تحمل کنم. می فرمودند: علاقه علی به مرگ، مثل علاقه ی طفل گرسنه و تشنه به شیر مادر است. کودک گرسنه چگونه با ولع و حرص به سمت مادر می رود !؟

آیه 8 سوره جمعه : قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِي تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِيكُمْ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ. آیا پنداشته اید مرگی که از آن فرار می کنید، بالاخره شما را ملاقات نخواهد کرد؟ شما برمی گردید به سوی عالمی که از غیب و شهود و ظاهر و باطن شما مطلع است، پس روزی شما را آگاه می کنیم به آنچه که خودتان هم می دانید.

چگونه مرگ باعث بهجت می شود؟ وقتی درد مرگ و درد رفتن می آید و انسان می بیند در پایان این راه قرار دارد، باعث بهجت می شود.
شیطان قلوب ما را وسوسه کرده که مرگ مقدمه دارد. حقیقت این است که مرگ دفعتاً می آید، هیچ کاری نمی توانی بکنی. مرگ به شما مهلت نمی دهد پرونده تان را جمع کنید. 4 ساله و 40 ساله هم ندارد! خیلی ناگهانی می آید، حتی قبل از اینکه بتوانی فکر کنی در دنیا چه کرده ای.
چرا خودمان را جزء کسانی می دانیم که در زمان کهولت با مقدمه می رویم !؟ پیرها هم با مقدمه نمی روند! آیه قرآن کریم می فرماید آیا گمان کرده اید می توانید از این حرکت و رفتن قطعی، بدون مقدمه، فرار کنید !؟

وقتی دردِ مرگ ایجاد شد، می فرماید خودکاوی [بررسی] کنید.
آن کس که نداند و نداند که نداند / در جهل مرکب ابدالدهر بماند

در این ایام خوب فکر کنید. تک تک اعمال ما قرار است بررسی شود. در این شب های قدر خیلی راحت می توانید حساب‌تان را صفر کنید؛ حساباً یسیرا. برخی را اصلا مورد محاسبه قرار نمی دهند، خودآگاه بوده. الهی العفو نمی گفته که حاجاتش برآورده شود، می گفته که پرونده اش پاک شود. تمرکز کنید.

عذرخواهی مجرمی که به اشتباه خودش قائل نیست، مسموع ِ رب نیست؛ خدا نمی شنود.
خداوند برای بخشیدن و گذشتن اصلا معطل نمی کند، ماییم که برای طلب عفو کردن خدا را معطل می کنیم! با زبان سلیس و حتی فارسی بگو؛ این که بدانی اشتباه کرده ای. اگر من قائل به اشتباهات گذشته و عمر پشت سر گذاشته ام نباشم، خداوند چگونه مقدرات من را تغییر بدهد؟
خداوند، مبدل السیئات بالحسنات است، می خواهد اشتباهات و سیئات ما را به حسنات تبدیل کند. ولی بعضی از ما معترف به سیئات نیستیم.
در این واکاوی باید نقاط ضعف خودمان را پیدا و رفع کنیم.

بعد از واکاوی کردن، احساس بهجت و شادمانی از پاک شدن خودش را نشون می دهد.
بعضی وقت ها کارهایی انجام داده ایم که نمی دانیم اشتباه بوده یا نه؛ آن ها را به خدا می سپاریم. گاهی اوقات کارهایی انجام داده ایم که می دانیم قابل جبران نیست. یا جابرالعظم الکسیر؛ برای کسی که استخوان شکسته را مانند روز اولش می کند، چه کاری غیر قابل جبران است !؟ حتی اگر حد بر تو واجب باشد، با توبه جبران می شود. [غیر از قتل و حق الناس]. حد برای قبل از توبه است، بعد از توبه هیچ قاضی حق ندارد حد جاری کند.

+ بهجت عمر و جوانی
قدرت معنوی و سیگنال مثبتی که در اثر تجمع جوانان، در عرش ایجاد می شود، به یقین بی نظیر است. اگر چند میلیارد انسان مسن جمع شوند نمی توانند به اندازه ی 20 نفر جوان، نورانیت ایجاد کنند. باید از کنار هم بودن و از این نورانیت استفاده کنید برای اینکه به بهجت جوانی برسید.

جوان یعنی کسی که فرصت ها با گزینه در مقابلش چیده شده. مسیرهای مقابلش هنوز کاملاً باز نشده. شغل، بچه دار شدن، فرصت برای تعالی جسمی، استفاده ی ذهنی، پر کردن صحیح اوقات فراغت و ...
اگر جوانی ات بگذرد دیگر هیچ مسیری در مقابلت باز نیست. اگر ده مسیر را شروع کردی، باید همان ها را ادامه بدهی.

اگر می خواستی حاجات مادی و جوانی ات را پلی برای رسیدن به گناه و مخالفت با خدا قرار بدهی، به چنین مجلسی نمی آمدی. ولی آرزوی شما این است که در دنیا و آخرت آرامش داشته باشید. آرزوی شما عافیت است و این بهجت دارد؛ بهجت زمان.
و امام صادق (ع) می فرماید کسی که در جوانی به مرگ فُجئه بمیرد، نوعی شهید محسوب می شود.

+ بهجت زمان و فرصت
پیامبر (ص) فرمودند: یا اباذر! مؤمنان از فرصت لذت می برند و کافران از فرصت می هراسند. چرا که پایان فرصت مؤمنان، رسیدن به عرش اعلی، و پایان فرصت کافران و گنهکاران، رسیدن به جهنم است.

+ بهجت اسرار دانی
قال علی (ع) : علمتُ ما کان و ما یکون الی یوم القیامة.
شیعیان! من هرآنچه را که در دنیا و آخرت است، می دانم. بیشتر از خود خلقت، از پشت پرده ی این ظاهر فریبنده ی خلقت خبر دارم.
بهجت ِ اینکه هرچه به خدا نزدیکتر می شوی، اسراردان تر می شوی. عالم، عالم اسرار است. به میزانی که پاک می شوی، چشمت به اسرار خلقت باز می شود.

منظور از اسرار، اسرار پشت پرده ی جادوگرها و مرتاض ها نیست. اسرار یعنی بچه مؤمن با مغزش چیزی را درک می کند که یک انسان 70-60 ساله ی غرق در گناه درک نمی کند. به قسمت های فریبنده ی دنیا لبخند تمسخری می زند که هیچ بزرگ‌سالی چنین نمی کند. بطور جدی برای دنیایش برنامه ریزی می کند. اسرار دانی، اثر پاکی است.
بصیرت الزاما دیدن پشت دیوار نیست! اولین قسمت بصیرت، دیدن ِ درست حقایق دنیاست، سپس دیدن پشت پرده های دنیا.

چرا نگاه خدا به اندازه ی اطلاع از وجود یک دوربین، نمی تواند ما را کنترل کند؟؟ ألم یعلم بأن الله یری؟
امام باقر (ع) می فرمایند مؤمن واقعی زمانی می تواند در اوج شادی باشد که درون و بیرون روحش را مثل یک طبَق پر از میوه روی سرش بگذارد و در شهر بگردد و همه او را ببینند.
چند نفر از ما این‌گونه ایم؟
امشب از خدا بخواهیم سال دیگر که آمدیم سرمان بالا باشد و شادمان باشیم.

+ بهجت استجابت
یعنی ما می دانیم یک وجودی در عالم هست که هر ناممکنی را می تواند ممکن کند و بالاخره یک روز پاسخ مثبتی به ما میدهد؛ این روز ممکن است در این چند روز دنیا باشد، یا ممکن است در سال های غیر قابل شمارش آخرت.
بعضی از ما حاضریم همین چند سال دنیا را خوش باشیم و اصلا به فکر آخرت نباشیم، و برخی آنقدر اسرار دان و آگاهند که حاضرند اینجا کنترل کنند و نگیرند، و در آنجا عوض بگیرند.

و مَن یعمل مثقال ذرّة خیراً یره و مَن یعمل مثقال ذرّة شراً یره. حتی یک عدد از اعمال ما گم نمی شود. این شادمانی ندارد؟

+ بهجت رضا
ما واقعا خوشبختیم! کل عبادتی که از ما خواسته اند، حرکت دادن لب و زبان و چشم و اعضا در مسیر عبادت است و حرکت ندادنش در مسیر گناه. دین‌داری کردن ما به نسبت بقیه در کشورهای دیگر خیلی ساده است! به ما نگفته اند برای حفظ اسلام، باید ظلمی که بر گرده ات فشار می آورد را تحمل کنی. به ما نگفته اند اگر همسر و فرزندت از خانه بیرون رفت و شب برنگشت، نباید اعتراض کنی.
برای حرکت های زبانت در روز قیامت اگر جواب داری که سرت را بالا بگیر. اگر نداری سرت را پایین بینداز و از خدا بخواه.
کل دین‌داری امروز ما این است. حتما باید سایه ی مرگ بالای سرمان باشد و فشار بیاورد تا خودمان را جمع کنیم !؟ با فشار مرگ همه مؤمن ترند! اگر جامعه ی ایمانی قدر عافیت و امنیت خود را نداند، به روزگار نقض این ها خواهد رسید. خداوند می فرماید جامعه ای را که در مقابل بلاها و ناراحتی های کوچک صبر ندارد، به بلاهای بزرگ دچار خواهم کرد.
سیستم دنیا این است که باید از مرگ بگوییم تا مردم به تب راضی شوند! اگر فقط بالاتر را نگاه کنی، تا آخر عمرت ناشکری و ناشکر، کافر به قبر می رود.
وقتی به شما بد نمی گذرد، گناه نکنید. بگذارید خدا ببینید ما در خوشی هم مؤمنیم!

سیف فرغانی :
عالمی شادی دنیا و گروهی غم عشق / عاقلان نعمت و عشاق، بلا می‌خواهند

انسان به درجه ای می رسد که نسبت به هرآنچه خداوند تبارک و تعالی برایش مقدر کند، آرام و قانع است. اتفاقات کره زمین، انسان های کوچک را می لرزاند، ولی انسان های بزرگ راضی اند.
هیچ جای کره ی زمین معطل ما نیست. با ماندن یا رفتن هر کدام از ما، در حرکت وضعی و انتقالی زمین کوچک‌ترین تغییری ایجاد نمی شود! عالم سیستمی دارد و در آن منتظر هیچ‌کس و هیچ چیز نمی ماند.
ما أنا یا سیدي و ما خطري؛ ما اصلا وجود نداریم.

از خدا بخواهیم درجه ی رضایمان را بالاتر ببرد. فقط بتوانیم خدا را متوجه خودمان کنیم. در بهجت رضا، فرد از اینکه خدا او را می بیند، خوشحال است؛ بهجت مشهود بودن. المحب یتمنی و یشتهی انّه لایزالُ فی مشاهدة محبوبه علی رؤیته و مناجاته. بالاترین شادی برای انسان این است که بداند محبوب، متوجه اوست. فرهاد تا زمانی که شیرین او را نگاه می کرد، کوه می کند!

هر سختی و زحمتی می کشی، برای این بکش که خدا می بیند، نه حتی برای خانواده ات. عادت کنید دید خداوند برایتان لذت بخش باشد. اگر می بخشی و دعا می کنی، برای این ببخش که خدا ببیند. چقدر برای دوست داشتن خدا ارزش قائلیم؟ ما درک این دوست داشتن را نداریم. شعورمان کافی‌ست، حواس‌مان قانع نشده.
امام زمان همیشه ما را می بیند و تذکر می دهد. تو خود، حجاب خودی حافظ از میان برخیز! فرمودند شما رحِم ما هستید، در اینکه شما را می بینیم و دعا می کنیم هرگز شک نکنید؛ شیعتنا خُلقوا مِن فاضل طینتنا. مشکل اینجاست که ما احساس و درک نمی کنیم.
در بهجت های مادی و شادی هایتان خدا را شریک بدانید تا غم هایتان کم شود. آن درصد گناهان را هم خدا ان‌شاءالله می بخشد و این خودش بهجت می آورد.


دانلود صوت سخنرانی


کانال تلگرام رهپویان کانال تلگرام حجت الاسلام انجوی نژاد
 raha: خیلی عالی بود. ممنون
پنجشنبه 26 آذر 1394
* نام شما : 
پست الکترونيک : 
وب سايت : 
* نظر شما : 
 
تبليغات