برنامه آينده
شنبه های پاک
جشن عید غدیر و میلاد امام هادی(ع)

سخنران :
حجت الاسلام انجوی نژاد

مداحان :
حجت الاسلام احمدی
کربلایی بهنام زارع
کربلایی میثم مفتاحی

شنبه 26 مردادماه، همراه با نماز مغرب و عشاء
بلوار پاسداران، خیابان شهید آقایی، حسینیه سیدالشهداء

رهپويان




دوشنبه 25 آبان 1394 نسخه چاپی
متن سخنرانی شرائط مسلمین در آخر الزمان - شنبه 1394/8/23
پیامبر(ص) می فرمایند: دلیل راسخ برای اینکه عده ای در آخر الزمان می توانند خودشان را از بلایا حفظ کنند، فقط یک چیز است، نداشتن حبّ دنیا!

یا انیس
سخنرانی حجت الاسلام سید محمد انجوی نژاد
موضوع: شرائط مسلمین در آخر الزمان
محرم الحرام
1394/8/23


◄ عناوین اصلی که در این سخنرانی به آن پرداخته شده است:
- آخر الزمان در همه مکاتیب وجود دارد.
- زمان شناسی و جغرافیای زمان در آخر الزمان.
- در آخر الزمان مومنین خودشان را با شرایط رو به رو تطبیق می دهند.
- اوضاع مسلمین در جهان آخر الزمان.
- مؤمن چگونه بفهمد مؤمن آخر الزمانی است؟
- گناه بزرگ قاری قرآن ما چیست؟
- پرداختن به دنیا در محل عبادت، چه اثری دارد؟
- تعریف اخلاقی زهد.
- مؤمن چطور خودش را در آئینه تقوا بسنجد؟
- دلیل راسخ برای محفوظ بودن از بلایای آخر الزمان، نداشتن حب دنیاست!


+ مقدمه:

در تمام ادیان و مکتب هایی که در جهان باقی مانده و هنوز قوت، قدرت و پیروانی دارند، غیر از آن هایی که منسوخ شده اند، یکی از مبانی اصلی برای باقی ماندن، این است که برای کره زمین، تعیین تکلیفی داشته باشند. لذا مکاتیب چندگانه الهی که کتاب دارند و مورد قبول قرآن هستند و مکتب هایی که تأسیس شده اند مانند هندی، شرقی، غربی و حتی داخلی، یکی از چیزهایی که باید برایش تعیین تکلیف کنند بحث آخرت و عاقبت کره زمین، و عاقبت انسان ها برای زندگی در کره زمین است.

» آخر الزمان در همه مکاتیب وجود دارد
برخی از این مکتب ها به معاد هم اعتقاد ندارند، اما برای پایان دوران زمین حتما مانیفستی دارند که پایان دوران زمین چه می شود. لذا کلمه آخر الزمان، کلمه ای است که در تمام مکتب ها استعمال شده است. ادیان الهی یعنی مسیحیت، یهود، اسلام و زرتشت غیر از آخر الزمان که در آن مانیفستش را مشخص می کنند، کلمه ای تحت عنوان منجی آخر الزمان دارند. یعنی همه در کتاب ها، مساجد و معابدشان روی این کلمه تأکید دارند که آدمی قرار است بیاید و تولیت کره زمین را به عهده بگیرد.

هر کدام اسمی روی آن می گذارند. در بین مسلمانان(شیعه و سنی)، اعتقاد به حضرت مهدی(عج) است. اندک مسلمانانی که به امام زمان(عج) با این نَسَب ها اعتقاد ندارند، آن چیزی که معرفی می کنند، خیلی دور از ذهن این کلمه نیست. آن ها می گویند معلوم نیست از قریش باشد، آدمی از اولیای خداست و می آید. اختلاف ما با اهل سنت در کلمه غیبت است، یعنی ما اعتقاد داریم که امام زنده است، ولی برخی از اهل سنت می گویند آدمی می آید، اینکه زنده هست یا نه را تعیین تکلیف نمی کنند.

بحثی که امشب داریم این است که در اسلام برای آخر الزمان چه خصوصیاتی مشخص شده. ممکن است آخر الزمان دوره ی شصت، دویست و یا هزار ساله باشد یعنی ممکن است آخر الزمان هزار سال طول بکشد. اینکه مردم مدت آخر الزمان را مشخص می کنند در روایات ما وجود دارد، یعنی ممکن است به آخر الزمان برسند و پنجاه سال این وضع را تحمل کنند. بعد از پنجاه سال تحمل نکنند، برنتابند و بلند شوند، امام ظهور کند! ممکن است این مردم در صد سال تحمل کنند. ممکن است به درجه ای از بی خاصیتی برسند که دو هزار سال در آخر الزمان بمانند. ممکن نیست که بگوییم آخر الزمان تاریخی است که قطعا می رسد، نه، درصدی از آن قَدَر الهی است و می رسد، درصدی هم قضای الهی است که ما مردم زمین در آن تأثیر داریم.

»‌ زمان شناسی و جغرافیای زمان در آخر الزمان

بر اساس روایات ما، آخر الزمان اقتضائات خودش را دارد. یعنی نمی توانیم بگوییم که مثلا در سال 1394 مردم زمین، رفتار خوبان سال 1320 را تکرار کنند خوب است، نه. خوبی ها و بدی ها در سال 1394 تعریف خودش را دارد. یعنی بنده اگر بخواهم به عنوان یک روحانی نقشم را در آخر الزمان خوب اجرا کنم، نمی توانم نقش علامه مجلسی را اجرا کنم، ایشان هر چقدر بزرگوار، مثمر ثمر و مفید بوده اند، مال آن دوره بوده. شرایط و رفتار، در آخر الزمان اقتضای خودش را دارد.

یک دانش آموز، دانشجو، روحانی، کارمند، مسئول، مدیر کل، رئیس و رهبر در آخر الزمان باید به گونه ای کیاست داشته باشد که رفتارش در سال 1394 مثل رفتار یک آخر الزمانی واقعی در سال 1394 باشد. نمی توانیم بگوییم رهبر آخر الزمان 1394، رفتار سال 1360 را داشته باشد. اقتضائات آخر الزمان به روز می شود و رفتارهای مومنین واقعی برای همان روز است. یعنی برخی از رفتارهایی که در تیرماه 94 انجام داده اند، به درد بهمن نمی خورد. خیلی از رفتارهای خوب سال 60، به درد سال 90 نمی خورد!

» در آخر الزمان مؤمنین خودشان را با شرایط رو به رو تطبیق می دهند.
در آخر الزمان انقدر سرعت تحولات زیاد است که مومنین برای اینکه رفتار مناسبی را با شرایط زمان نشان دهند، نمی توانند از عقب الگو بگیرند، این خیلی نکته دقیق و مهمی است. یعنی در آخر الزمان مومنین خودشان را با شرایط رو به رو تطبیق می دهند. بارها در فرمایشات بزرگان اخلاق و علم(الهی و تجربی)، می بینیم وقتی می خواهد راجع به علم صحبت کند می گوید دانشمند دهه قبل محترم است، اما امروز دانشمند امروز را می خواهد.

رفتار مومنین هم همینگونه است، یعنی امروز رفتار امروز را می خواهد. لذا مومنین در آخر الزمان، دائم در حال تطبیق دادن خودشان با شرایط زمانه هستند. هیچ گونه الگویی از قبل به دردشان نمی خورد، کمااینکه رفتار امروزشان هم به درد فردا نمی خورد و به قول آقا امیرالمومنین(ع) خوشان را با شرایط به نرمی تطبیق می دهند.

+ سه فصل را بررسی می کنیم:
- اوضاع مسلمین در جهان آخر الزمان
- اوضاع مردم در جهان آخر الزمان
- اوضاع نهادها در آخر الزمان

نهادها یعنی تصمیم گیرندگان قضایایی که اتفاق می افتد. نهادهای اجتماعی، سیاسی، بین المللی.

» اوضاع مسلمین در جهان آخر الزمان
* مستدرک حاکم، جلد یک، صفحه 315:
شرایط ایمانی مسلمین در آخر الزمان این است، عابدان نادان و قاریان فاسق!
عابد نادان یعنی مقصر نیست برای اینکه نمی فهمد.  عابد نادان یعنی عابدی که فکر می کند عبادت در سال 1394 مثل عبادت 1320 است. عابدانی که نسبت به عبادت خود آگاهی ندارند و تغییری در مسیر عبادی آن ها دیده نمی شود‍. عبادت به معنای عبودیت است، یعنی رفتار بندگی.

عابدان نادان کسانی اند که رفتاری از خود بروز می دهند که در دهه چهل یا شصت نشان می دادند. یا روایتی از سال سوم هجری پیدا کرده و می خواهد بالاجبار به خوردِ مردم دهد، درحالیکه می گویند اجازه دهید اهل حدیث روایات ما را طبق زمان برای شما تطبیق دهند. وقتی امام زمان(عج) می خواهند غیبت کنند، در مقبوله عمر بن حنظله توصیه می کنند روایات ما همه درست است، اجازه تطبیق آن ها را به فقها بسپارید. خصوصیات نفسانی او را هم بیان می کند و می گوید به این رجوع کنید، چون به امام زمان(عج) دسترسی ندارید.

مومنین و عابدان نا آگاه کسانی هستند که می گویند ما امام زمانی هستیم، درحالیکه نمی توانند از امام زمان(عج) کسب تکلیف کنند. برای اینکه از این راه نمی توانند به نظرشان برسند، سراغ خرافات و دورغ و کذب می روند که ما مشرف می شویم!

» مؤمن چگونه بفهمد مؤمن آخر الزمانی است؟

برای اینکه مومن بفهمد، مومن آخر الزمانی است یا نه، او را رجوع داده اند. باید در آخر الزمان قیادت و سرپرستی یک آدم را به عنوان جانشین امام زمان(عج) بپذیری. مگر چاره ای غیر از این دارید؟! و اگر هر جا احساس کردید که در حیرت هستید، به این شخص رجوع کنید. خیلی از اوقات اگر تشخیص هم بدهیم نمی توانیم انجام دهیم، مثلا من تشخیص می دهم که به درد جهاد نظامی می خورم، اما نمی توانم این کار را بکنم برای اینکه یک سرپرستی است که او باید به ما اجازه بدهد.

و هرگاه این سرپرست بگوید تمام، باید تمام کنی. وسط شعار "جنگ جنگ تا پیروزی" و "راه قدس از کربلا می گذرد"، که نمی توانیم بگوییم به طور کامل نقض شده چون جنگ هنوز ادامه دارد و قالب هایش تغییر کرده، گفته شد: آتش بس، تمام!

» گناه بزرگ قاری ما چیست؟

- قاریان فاسق.
چرا قاری فاسق است؟! قاریان فاسق کسانی هستند که قرآن را به عنوان یک فرم می بینند نه به عنوان یک محتوا! شنیده اید که می گویند فلان موضوع فرمالیته است؟ فرمالیته یعنی چیزی که آنقدر که بر فرم تأکید دارد، به محتوا توجه ندارد. قاری فاسق قاری ای نیست که قرآن قرائت می کند و گناه می کند، گناه بزرگ قاری ما این است که محتوای قرآن را فدای فرم می کند. و در آخر الزمان این اتفاق می افتد.

چند سال پیش حضرت آقا(حفظه الله) فرمودند یعنی چه قرآن را از این طرف و آن طرف می خوانید؟ از اول و آخر سوره بخوانید و بچه هایتان را وادار کنید که اینگونه با قرآن برخورد کنند؟! اساتید ما که اساتید صوت و لحن هستند، چرا برای محتوای قرآن در جامعه کاری نمی کنند؟! قاریان فاسق کسانی هستند که محتوای قرآن را فدای فرم می کنند، درحالیکه برخی از مومنینی که حتی بلد نیستند قرآن را درست بخوانند، برای محتوای آن تا بذل جان جلو رفته اند.

قاریان قرآن قرائت های سنگین دارند. عربستان سعودی مدرسه دارد که حافظ قرآن بیرون می دهد، در سیستم آموزش و پرورش عربستان هست. و این قاریان الان منشأ جنایت بشریت شده اند! آبروی قرآن به این دلیل رفت که عده ای سال هاست قرآن را فرمالیته اجرا می کنند و هیچ کسی هم اعتراض نکرد!!

* مجموعه ورام، جلد یک، صفحه 69:

به مساجد می روند، اجتماعات دینی تشکیل می دهند و دور هم می نشینند، اما از دنیا صحبت می کنند!
در خانه، مدرسه، اداره صحبت می کند. شب که به حسینیه می آید هم، باز صحبت می کند! درحالیکه مسجد واقعی جایی است که در آن الله اکبر گفته می شود یعنی وقتی به مسجد، حسینیه، محل عبادت، حرم و امام زاده داخل می شوی، "الله" اکبر می شود و تمام دنیا باید پشت سر قرار بگیرد.

پیامبر(ص) حتما می دانستند که غیر از دنیا، غیبت می کنند، تهمت هم می زنند! مسجدی که در این روایت است، قطعاً اصطلاحی نیست. منظور جایی است که انسان ها عبادت می کنند، سجدگاه است. امام زاده، حرم، مسیر نجف تا کربلا...

» پرداختن به دنیا در محل عبادت، چه اثری دارد؟
وقتی می خواهد عبادت انتخاب شود، قطعا دنیا باید کنار گذاشته شود.
پیامبر(ص) توصیه می کنند اگر چنین آدم هایی بودند، کنارشان ننشینید و جایتان را عوض کنید. چون خبث و آلودگی کسی که در محل عبادت، به دنیا می پردازد انقدر مُسری است که شما را هم آلوده و مریض می کند!

* تنبیه الخواطر، جلد یک، صفحه 31:
علمایی که مردم را به زهد و آخرت ترغیب می کنند، اما خود اینگونه نیستند.
بعضی از مردم آیه "کمثل الحمار یحمل اسفارا" و "لم تقولون مالا تفعلون" را به یکدیگر پاس می دهند. این آیه ها مربوط به علمای یهود است، ربطی به جامعه اسلامی و حتی مسیحی ندارد. اما این روایت مال علمای مسلمین است. کلمه زهد خیلی تخصصی انتخاب شده است، زهد به معنای حبّ دنیاست. ممکن است در ظاهر عالمی هیچ علامتی از دنیا نبینید؛ نه خانه، نه ماشین، نه ازدواجی! اصلا در غار زندگی کند.

» تعریف اخلاقی زهد
یک ملکه درونی است که انسان ها را از دل بستنِ به دنیا، نه از داشتنِ دنیا، نهی درونی می کند.
ممکن است این چیزها را هم داشته باشد، اما دل نبسته باشد. دلیل اصلی اینکه یک عالِم متخلّق به اخلاق خوب جلوه می کند، این است که دل بسته نباشد. اگر دل بستگی دیدی، باید شک کنی. نه به میزان صددرصد، اگر ده درصد دیدی باید به همین میزان به منبر دینی اش شک کنی، بیست درصد دیدی، به همین میزان. نه اینکه دو درصد ببینی و صددرصد شک کنی!! غیر از امام معصوم صددرصد نداریم!

علمای دینی یعنی کسانی که داد دین می زنند، بدانند به میزان دل بستگی آن ها، به این روایت نزدیک می شوند. پیامبر(ص) می توانست به جای زهد بگوید تقوا و ...، گناه و گناه کاری و تقوا را کنار گذاشته، فقط گفته زهد! چون اصل زهد است!

» مؤمن چطور خودش را در آئینه تقوا بسنجد؟

زهد را عدم دلبستگی به دنیا تعریف کردیم، چون "حبّ الدنیا رأس کل خطیئه". آن ها میوه های این خطیئه است.
در روایت دیگری داریم اگر مومن بخواهد خودش را بسنجد و در آئینه تقوا به خودش نمره بدهد، به زهدش باید نمره بدهد. چقدر وابسته و دلبسته هستم!

* مستدرک الوسایل، جلد 15، صفحه 116:

وای از اولیائشان(پدران، چون آن زمان ولایت خانه دست پدران بوده)، نه تنها فرزندان را به مسلمانی ترغیب نمی کنند، بلکه اگر فرزندان خواستند مسلمان واقعی باشند، آن ها را نهی و قانع می کنند به اینکه بهره وری از دنیای خویش را بالا ببرند.

خیلی اوقات می بینیم که فرزند از پدر و مادر جلوتر است، این از خصوصیان آخر الزمان است. پدر و مادرهایی وجود دارند که شاید فرزندانشان شفیعشان شوند! یعنی جوان هایی پیدا می شوند که گُل خانه هستند. درحالیکه همه می گفتند سلف صالح به اسلافش می برد، فرزند صالح به پدر و مادرش می رود و تربیت پدر و مادر فرزند صالح بار می آورد، در آخر الزمان برعکس می شود نوجوان و جوانانی یافت می شوند که مایه افتخار و شفاعت والدینشان خواهند بود!
این والدین نه تنها ترغیب نمی کنند، بلکه سنگ اندازی هم می کنند! می خواهد به خدا برسد، جلوی او را می گیرند.

» اوضاع جهانی در آخر الزمان
* بحارالانوار، جلد 22، صفحه 453:
چهره های انسانی در جهان وجود دارد که قلوبشان شیطانی است. مانند گرگ های بیابان خون می ریزند و اگر برایشان حرف حق بزنی بلافاصله تو را تکذیب می کنند و اگر نزد آن ها بروی، قطعا بدی تو را می خواهند. نعمت الهی نزد آن ها بدعت، و بدعت نزد آن ها نعمت است!
یعنی به جای اینکه به نعمت های الهی برسند، سعی می کنند بدعت های الهی را جلوه بدهند.

- انسان های حلیم و عاقل در چنین جامعه ای، (با شانتاژ تبلیغاتی، این قسمت را بنده اضافه می کنم) احمق و ساده پنداشته می شوند.
یعنی انسانی که حلیم و عاقل است، با شانتاژ او را احمق جلوه می دهند.

- و فریبکاران در این جامعه، انسان های ارزشمندی می شوند!
به سیستم جامعه که نگاه می کنی، فریبکاران ارزشمندند، انسان های عاقل منزوی!

- مومن بین آن ها منزوی، و فاسق و گنهکار محترم شناخته می شوند.
اگر بخواهیم وارد مصادیق شویم، کار درستی نیست! اما برای همین جملاتی که خدمتتان عرض کردم، مصادیق بسیاری در ذهنتان وجود دارد.

اگر جوان و نوجوان دبیرستانی احساس کند ;i باید در جامعه دیده شود , به محبوبیت و شهرتی برسد، در آخر الزمان کسانی که تحت عنوان انسان های ارزشمند به او معرفی می شوند، فاسقان گنهکارند، و کسانی را که نمی بیند مومنان منزوی هستند. وقتی یک همجنس باز کثیفی که بارها عمل های مختلف جسمی انجام داده از دنیا می رود، نزدیک به میلیارد نفر در جهان عزا می گیرند!!! این ها به او عشق دارند چون شانتاژ تبلیغاتی انسان های فاسق را ارزشمند جلوه می دهد. در ایران خودمان هم همینطور است.

- متولیان و حاکمان زمین در آخر الزمان کسانی هستند که پناه بردن به آنان عین پشیمانی، عزتمندی با ایشان عین ذلت و خواستن دنیا از آنان عین فقر است!
اصلا نباید به این ها اعتماد کنی.

+ در خصوص بحث انسانیت:
امروز در فرانسه این اتفاق فجیع رخ داد. رئیس جمهور آمریکا انسانیتش جریحه دار شده! این ها انسانیتشان جریحه دار نشده، این ها نژاد پرستند!
داعش هفته پیش چهارصد کودک را به ستون کرد و تک تک آن ها را با تیر زد!!!
شما می فهمید انسانیت یعنی چه؟! درنده خوها و گرگ منشانی که در جهان نشسته اند، اصلا معنای انسانیت را نمی فهمند! این ها نژاد پرستند! به اتفاق لبنان کار نداریم که هیچ کس صدایش در نیامد! چرا کشتن چهارصد بچه را نمی گویید؟!

+ جهان را به دو گروه تقسیم کرده اند:

1- آن ها
2- ما

آن ها کسانی هستند که اگر خونی از بینی یکی بریزد، جهان را برایش تعطیل می کنند! و ما کسانی هستیم که دسته دسته داریم کشته می شویم و گله هم حساب نمی شویم!!!

اگر امروز کسی گفت به درک که شما کشته شده اید، این بلای غیر انسانی است که شما بر سر ما در آورده اید که ما هم از انسانیت فاصله گرفته ایم. چرا برای کودکان ما اعلام تعطیلی و عزا نمی کنید؟! چرا برای کشته شده های ما ابراز تاسف نمی کنید؟! چرا دبیر فاسدِ کثیفِ مزدورِ سازمان ملل برای کشته شدن این همه کودک به وسط میدان نمی آید؟!

به قول بشار اسد پنج سال است ما داریم تکه تکه می شویم و صدای شما در نیامده!! اگر روزی جنگی بین جهان سوم و جهان اول اتفاق افتاد و کودکانتان را ذبح کردند، اصلا خورده نگیرید! شما جهان سوم را اینگونه کرده اید!


حماقت و بلاهت جهان سومی ها برای ما سوال است! نمی فهمید این ها چه کسانی هستند؟! نمی فهمید سازمان ملل، آمریکا، اسرائیل و فرانسه یعنی چه؟! چهار هزار داعشی فرانسوی در سوریه و عراق پنج سال است دارند جنایت می کنند! بالاترین آمار است! چرا پاسپورت داد؟ چرا اجازه خروج داد؟ حالا بچشید!

روزنامه های ما زیر سوال است! فردا باز شمع روشن نکنید! شما که برای سگ های شیراز کمپین راه انداختید، اگر آدم بودید برای این همه جنایت عکس العمل نشان می دادید! وقتی می گفتیم، می گفتید به ما ربطی ندارد، ایران نیست! فرانسه هم ایران نیست! شما نه ملیت دارید، نه انسانیت، فقط بلاهت دارید! فقط منفعلید! فقط عزت ندارید! فقط غیرت ندارید!


به حال خودمان فکر کنیم! همینطور نشسته اند تا آن ها مشکلمان را حل کنند! نمی شود به این ها اعتماد کرد. مگر بی انسانیتی این ها را نمی بینید؟! این ها با انسانیت فاصله گرفته اند، باید مشکلاتمان را خودمان حل کنیم.

دوره ریاست جمهوری قبلی نامه ای به آقای احمدی نژاد دادم. ما جهان سومی ها با سازمان ملل نمی توانیم بسازیم. چند پیشنهاد برای سایت غیر متعهدها که به دست ما بود، دادم. بعد، سایت را که نگاه می کردم، بازدیدهای جناب مشایی بود! او از دیروزمان، این هم از امروزمان! ما با سازمان ملل و آمریکا نمی توانیم به تفاهم برسیم، فکری برای جهان بکنید. با کشوری مثل روسیه که فکر منافع خودش هست اما استعمار نمی کند باشیم، ما هم فکر منافع خودمان باشیم.

انقدر جلوی خبرنگارهای غربی خودمان را اثبات نکنیم! این ها نمی فهمند! امان پورها سال هاست از انسانیت فاصله گرفته اند. بی بی سی و فاکس نیوز از انسانیت فاصله گرفته اند چه برسد به عقلانیت!! این ها ما را آدم نمی دانند، اگر می دانستند برای این چهار صد کودک ابراز تاسف می کردند! نه اینکه نخست وزیر انگلیس بگوید ما هنوز غصه دار تام و جری هستیم! عزیز من بعد از تام و جری تو صد هزار کودک کشته شده اند! مگر این ها انسان نبوده اند؟!!

ما راجع به انسانیت سازمان ملل حرف داریم. راجع به سیاستش حرفی نداری، سیاست است دیگر! ما اعتقاد داریم انسان نیستید!
چند سال قبل مقام معظم(مد ظله) گفتند شعله هایی که شما اینجا روی آن بنزین می ریزید، به قلب اروپا می کشد!

من بخاطر این قضیه خیلی ناراحتم، ولی ناراحتی بزرگ ترم آن چهار صد کودک عراقی است که چرا دیده نشده اند!!!

خیلی از مردم می گویند دل ندارم ببینم! باید ببینی. همین دلم ندارم، دلم ندارم ها باعث شد که یازده سپتامبر در میدان محسنی شمع روشن کنی! چطور دل داری مال آن ها را ببینی، دل داشته باش مال خودی را هم ببین!

» دلیل راسخ برای محفوظ بودن از بلایای آخر الزمان، نداشتن حب دنیاست!
پیامبر(ص) می فرمایند: دلیل راسخ برای اینکه عده ای در آخر الزمان می توانند خودشان را از بلایا حفظ کنند، فقط یک چیز است، نداشتن حبّ دنیا!
باید از همین بچگی عادت کنی، حبّ دنیا نداشته باشی. بهترین رساله برای حبّ دنیا که به دلت هم می نشیند، انسان و نفس امام(ره) است.



کانال تلگرام رهپویان
 مهر: پناه برخدا حالا من چکار كنم ما چکارکنیم بچه های ما چه کنند پناه برخدا چه اوضاع مزخرفی قرار داريم همه چی داغونه خسته شدیم ازاين همه ظلم وبدجنسی
پنجشنبه 19 آذر 1394
* نام شما : 
پست الکترونيک : 
وب سايت : 
* نظر شما : 
 
تبليغات