برنامه آينده
شنبه های پاک
جلسه هفتگی

سخنران :
حجت الاسلام انجوی نژاد

مداح :
حجت الاسلام احمدی

قاری :
سیدجواد هاشم زارع

زمان :
شنبه 96/5/21
همزمان با اقامه
نماز مغرب و عشاء

بلوار پاسداران،
خیابان شهید آقایی
حسینیه سیدالشهداء(ع)


رهپويان






سه‌شنبه 27 مهر 1395 نسخه چاپی
متن سخنرانی انسان 250 ساله - قسمت نهم - 95/7/19
اگر پرچم مبارزه با جهاد در دست اسلام ناب حقیقی نباشد، اسلام امریکائی آن را برمی دارد. چقدر باید هزینه کنیم پرچم را پس بگیریم و چقدر باید هزینه فرهنگی بدهیم تا مردم، و پسر و دختر جوان اروپایی را توجیه کنیم که این قرآنی که داعشی ها می خوانند، قرآن خوارج است، نه قرآن حقیقی!

یا انیس
سخنرانی حجت الاسلام انجوی نژاد
موضوع: انسان 250 ساله - قسمت نهم
محرم 1395


◄ عناوین اصلی که در این سخنرانی به آن پرداخته شده:
» در دوران امام سجاد(ع) با عبدالملک بن مروان، کمترین تزاحم دیده می شود.
» امام صادق(ع) می فرمایند: با مردم به اندازه عقولشان صحبت کن.
» اگر تاریخ و جغرافیای سخن هر دو مناسب بود، سخنت را بگو.
» زمان امام سجاد(ع)، دین سطحی، و شهوت بر جامعه حاکم بود!
» امام سجاد(ع) به آفت دنیاپرستی و رفاه زدگی ورود پیدا کردند.
» نتیجه اشرافی گری چیست؟
» چرا پیامبر(ص) فرمودند جوان بیکار، مغبوض ترین فرد نزد رسول خداست؟!
» انسان زاهد و کم مصرف، یک فرد ایثارگر است.
» با اشرافی گری نمی شود جنگید.
» امام سجاد(ع) در کنار جنگ نرم، کادر سازی می کردند.
» نتیجه کنار گذاشتن شعار "راه قدس از کربلا می گذرد" به بهانه سازندگی، چیست؟
» اگر پرچم مبارزه با جهاد در دست اسلام ناب حقیقی نباشد، اسلام امریکائی آن را برمی دارد.
» هم عقیدگی، هم فکری، هم دلی و هم خواستی، خصوصیات تشکل شیعی است.
» با هم بودن، هم افزایی می آورد.
» امروزه هیئت و تجمعات، جزء ملکه های سیستم شیعه است.

» هیئت باعث شد فاجعه عاشورا فراموش نشود و تشکّل ایجاد کند.
»‌ رساله حقوق امام سجاد(ع)، فهرست کامل حقوق، برای تمام ارتباطات جامعه است.

+ مرور جلسه قبل:
» در دوران امام سجاد(ع) با عبدالملک بن مروان، کمترین تزاحم دیده می شود.
در ادامه شرح کتاب انسان 250 ساله اثر مقام معظم رهبری(مد ظله) در دوران امام سجاد(ع) بودیم که به همزمانی امامت امام و عبدالملک بن مروان که مقتدرترین، با فکرترین، با سیاست ترین و در ظاهر متدین ترین حاکم بنی امیه بود، رسیدیم و طبیعتا کمترین تزاحم را بین امام سجاد(ع) و عبدالملک را دیدیم.

از طرفی چون با دشمنان خارجی درگیر بود و در حال تثبیت مرزهای اسلامی بود، امام سجاد(ع) هم ترجیح می دادند که درگیری اتفاق نیفتد، تا مرزهای اسلامی به تثبیت برسد. از طرف دیگر اعتقادات مردم به شدت پوشالی شد، و بحث فساد و فحشا به مرکزیت مکه و مدینه در حال اشاعه و گسترش بود، به طوری که هر جای مملکت اسلامی که می خواستند یک مُغَنّیه، یک رقاصه و یک انسان اهل فحشا را به کار بگیرند، از مکه و مدینه می گرفتند!

طبیعتا در این برهه که شهوت حاکم می شود، به قول آقا امام صادق(ع) حکمت بی اثر، اعتقادات پوشالی و در حد خرافات می شود. سطح دین توسط شیطان گسترش پیدا می کند و عمق دین کم می شود، لذا یکی از کارهایی که امام سجاد(ع) انجام می دادند، بحث مناجات و مواضعی بود که امام داشت و دیشب در مورد آن توضیح دادیم.

» امام صادق(ع) می فرمایند: با مردم به اندازه عقولشان صحبت کن.

آقا امام صادق(ع) می فرمایند: بر امامان است (منظور از لفظ "امامان" به معنای امامت نیست، بلکه منظور پیشوایان، راهبران، سخنگویان، معلمان و اساتید است. در واقع در این روایت امام به معنای کسی است که عده ای از او مباحثی را یاد می گیرند) که با مردم به اندازه عقول مردم صحبت کنند. یعنی بسنجند که آیا این صحبت در ظرف عقلانیت این قسمت از امت هست یا نیست.

» اگر تاریخ و جغرافیای سخن هر دو مناسب بود، سخنت را بگو.
در آینده این روایت امام صادق(ع) را در بحث های مختلفی در تفکرات و مقالات اندیشمندان دیده ایم که اسم آن را جغرافیای سخن گذاشته اند و گفته اند هر سخنی تاریخی دارد، مثلا می گویند الان زمان این سخن نبود. همچنین علاوه بر تاریخ، هر سخن یک جغرافیایی هم دارد. مثلا شب تاسوعا زمان این سخن هست یا نه؟ اگر نه نگو، اگر هست و می خواهی بگوئی باید جغرافیای آن را هم بسنجی!

آیا افرادی که در مقابلت هستند، عقولشان این سخن را هضم می کند؟ آیا سودی دارد یا نه؟ اگر تاریخ و جغرافیای سخن هر دو مناسب بود، سخنت را بگو، اگر نه، امام صادق(ع) می فرمایند به اندازه عقول مردم با آن ها صحبت کنید.

» زمان امام سجاد(ع)، دین سطحی، و شهوت بر جامعه حاکم بود!
عقل مردم در زمان امام سجاد(ع) از نظر عقیدتی، خرافی و دین سطحی بود. باید بیشتر به این سمت می رفتی که بتوانی مردم را به گناه، احکام، عاقبت، معاد، عذاب، بهشت و جهنم و پاداش آشنا کنی و مردم با این مباحث متنبّه می شدند. اگر راجع به نحوه دکترین نظام اسلامی در حکومت عبدالملک بن مروان بحث های فلسفی عمیق می کردی، مردم هنگ می کردند. فعلا مشکل رو به رو این است که شهوت بر جامعه حاکم است، همین را باید رفع کرد، سیستم این بود.

مثلا شب تاسوعا در کشور دیگری می خواهم صحبت کنم، زمان و مکان را باید مد نظر گرفت. این مستمع چه چیزی را می طلبد و می پسندد! پسند به معنای این که در حال حاضر چه چیزی لازم دارد، اگرنمی پسندد و نمی طلبد پس در حال حاضر جای این سخن نیست. در بحث های تربیتی هم داریم که اگر زن و شوهری می خواهند با هم صحبت کنند، زمان و مکان را بسنجند. با بچه یا با دوستانت در معاشرت ها هم می خواهی صحبت کنی، باید این موارد را در نظر بگیری.

در زمان امام سجاد(ع) حکام هم وارد معقولات نمی شدند، یعنی ابدا و ابدا به اعتقادات مردم گیر نمی دادند! و به طور کلی در بنی امیه اعم از معاویة، یزید، معاویة بن یزید، مروان و بعد هم عبدالملک بن مروان، ما شبهات اعتقادی نمی بینیم که مثلا توحید و نبوت را زیر سوال ببرند.

عبدالملک بن مروان قبل از این که به حکومت برسد، آنقدر قرآن می خواند که یکی از قُرّاء اصلی شهر بود و زمانی که نزد او آمدند و خبر دادند پدرت فوت کرد و اکنون این تو هستی که خلیفه شده ای، قرآن را بست و برای استدلال ترک قرآن هم، از عبارت قرآنی استفاده کرد!

گفت: "هذا فِراقٌ بَینی و بَینِک"، یکی از آیات قرآن که در بحث موسی و خضر است؛ یعنی من تا به حال موسی بودم و قرآن می خواندم، اکنون دیگر خضر هستم و وقت ندارم! یعنی زین پس باید حرکت کنم و مملکت اسلامی را بسازم. "هذا فِراقٌ بَینی و بَینِک" و قرآن را بست!

به قول حضرت آقا(حفظه الله)، این گفته یزید که "ضَرِبَت هاشمٌ به الملک فلا / خَبَرٌ جاءَ و لا وَحیٌ نَزَل"، بنی هاشم و هاشم بازی راه انداخته اند که حکومت را بگیرند وگرنه وحی و خدایی وجود ندارد، در حال مستی گفته است و الا مابقی اوقات رعایت می کردند. حتی داستانی از حجاج بن یوسف نقل می کنند که یکی از خون خوارترین خلفای طول تاریخ اسلام بوده و خون خوارتر از او نداریم! زمانی که خطبه می خواند، آنقدر اخلاقی بود که مردم توبه می کردند! چنان تقوا را خوب باز می کرد که مردم توبه  می کردند! این گونه مسائل را رعایت می کردند!

» امام سجاد(ع) به آفت دنیاپرستی و رفاه زدگی ورود پیدا کردند.

در این برهه امام سجاد(ع) به آفت دنیاپرستی و رفاه زدگی ورود پیدا کردند. امام سجاد(ع) ریشه انحراف اسلام را در زمان عثمان، خلیفه سوم دید که مردم را به سمت اشرافیت میل داد و همین اشرافیت، یعنی لذت طلبی و به قول غربی ها همین ایپیکوریسمی که حاکم می شود، باعث می شود به طور ناخودآگاه مردم به حکومت و اعتقادات کاری نداشته باشند! بیشتر به لذات بپردازند و اینکه چه چیزی بیشتر لذت می دهد به همان سمت می روند!

برخی از مردم تحمل اشرافی گری را دارند، یعنی اگر به فردی صد هزار ملیارد پول برسد جنبه آن را دارد، از کار کردنش کم نمی کند. اما اغلب مردم تاب و تحمل اشرافی گری را در حدّ این که به دنیای آن ها لطمه ای نزند، ندارند! مثلا می پرسند چه کاره ای؟
- هیچ کاره.
- چقد ردرس خوانده ای؟
- هیچ.
- چرا؟
- پدرم تاجر است!!!

اگر شما در میان ماشین های آخرین مدل و ششصد ملیونی و دو سه ملیاردی بگردی، بسیاری از راننده های آن ها معلوم نیست که حتی دیپلم هم داشته باشند.

» نتیجه اشرافی گری چیست؟
اشرافی گری که می آید، عرق ریختن و زحمت کشیدن برای دنیا را هم می برد و عادت می کنند. مثل حکام خلیج فارس، مردم را طوری بار آورده اند که قطعا نخواهند توانست در لشکر سعودی بجنگند! اشرافی بار آمده اند، تا امروز هم آن ها را با پول راضی نگه داشته اند!

کم ترین زحمت را کشیده، حتی آینه و تخت خواب و در خانه و غیره را با کنترل هدایت می کند که زحمت بلند شدن نداشته باشد! این یعنی یک انسان را از زحمت کشی دور کنیم.

» چرا پیامبر(ص) فرمودند جوان بیکار، مغبوض ترین فرد نزد رسول خداست؟!
پیامبر(ص) نفرمودند یک انسان زانی مغبوض ترین فرد نزد رسول خداست، بلکه فرمودند جوان بیکار مغبوض ترین فرد نزد رسول خداست! این فرد بیکار است، چون بی عار است، و چون بی عار است هیچ دردی از دنیا را دوا نمی کند. صرفا مصرف کننده است! همچون یک ماشین تبدیل شده است که بهترین و معطرترین نعمت های خلقت را به بدترین و بدبوترین وجود خلقت تبدیل می کند؛ کاری غیر از این انجام نمی دهد. 

» انسان زاهد و کم مصرف، یک فرد ایثارگر است.
بنابراین امام در این زمانه راجع به اشرافیت و زهد زیاد کار کردند. زهد در زمان پیغمبر(ص) و در زمان ابوبکر و عمربن خطاب، جزء فضایل مسلمین بود. مثلا در زمان خلیفه دوم، اگر مردم می خواستند از خلیفه دوم تعریف کنند، می گفتند بسیار ساده زیست است. عثمان به بهانه ابهت جهان اسلام، کاخ راه انداخت و لباس زرین و اشرافی گری را روی کار آورد که بگوید ما در مقابل روم کم نمی آوریم.

امام، در این موقعیت ارزش زهد را باز کردند. زهد، جزء فضایل است. انسان زاهد و کم مصرف یک فرد ایثارگر است. انسانی که برای خور و خواب و خشم و شهوتش هزینه زیادی به کره زمین تحمیل نمی کند، انسان ارزشمندی است.

» با اشرافی گری نمی شود جنگید.

آقا امیرالمومنین(ع) در خطبه همّام، درخصوصیات متقین و مومنین می فرمایند: "قَلیلٌ مَعونَه"، بار زیادی برای کسی ندارند. این افراد، خودشان کار خودشان را انجام می دهند. اشرافیت که می آید، کنارش کنیز و غلام و خدمتکار هم می آید، فرد دیگر هیچ کاری انجام نمی دهد.

زمانی که شما برای دنیای خودت زحمتی نمی کشی، برای دنیای دیگران مبارزه می کنی؟!!! دیگران را از یوق ظالمان و ستمگران نجات می دهی؟! یک فرد اشرافی نمی تواند بجنگد. اشراف و جهاد، دو لغت کاملا متناقض هستند. مگر این که اراده کند و اشرافی گری را رها کند و به سراغ جهاد برود، این شدنی است، اما وسط کاخ نمی شود جنگید!

فردی که کیفیت غذا و کیفیت جای استراحتش برای او اهمیت دارد، نمی تواند به خاکریز بزند! این که می گوئیم لشکر سعودی از همان بالا بمب بر سر کودکان یمنی می ریزند، اگر خلبانان سعودی باشند، آخرین قسمت جهادشان است! اگر این خلبانان به زمین بیایند، نمی توانند خودشان را جمع کنند، چه رسد که بخواهند بجنگند!

در آمریکا که مهد ظلم است، به سربازان بسیار سخت گیری می کنند. برخی از آموزش هایی که ارتش آمریکا به سربازانش می دهد، از نظر ما غیر انسانی است. فرماندهان چنان سربازان را تحقیر می کنند که از حالت انسانیت خارج می شوند. می خواهند با این تحقیر خوی اشرافی گری و این که باید به من خدمت کنند و من باید مرتب و منظم باشم را از آن ها دور کنند، چون با اشرافی گری نمی شود جنگید.

امام سجاد(ع) وارث حکومتی است که افراد را اشرافی بار آورده و امام علی(ع) با حکومت کردن نتوانسته این خلق و خوی اشرافی را بگیرد. در این برهه، امام سجاد(ع) می خواهد با جنگ نرم، این خلق و خوی را متعادل کند.

» امام سجاد(ع) در کنار جنگ نرم، کادر سازی می کردند.

امام سجاد(ع) با جنگ نرم و فرهنگ سازی که انجام می دادند، همزمان کادر سازی شیعه را هم انجام می دادند. یعنی به افرادی که آموزش می دادند، می گفتند که شما را برای چه می خواهیم.

کادر سازی با زدودن حبّ دنیا، ترویج دین و عقیده عمیق، زهد و خلق و خوی مبارزه را دوباره ایجاد کردند. امام برای تنبّه ملت، برخی اوقات از تاریخ استفاده می کردند، یعنی امتی را جلوی چشمان امت حاضر به نمایش می گذاشتند که ببینند آن ها اگر موفق بودند به این دلیل است! از تاریخ برای عبرت و الگو سازی استفاده می کردند.

- از آزمایش های قبل استفاده کنید و با استدلال به آن ها برای دوری از گمراهان و اهل بدعت و مفسدین در زمین تلاش نمائید.
در آیات قرآن که فرموده اند اگر شما مسلمین پای کار دین و مبارزه، جهاد، یاری کردن مظلومین و زدودن فقر نایستید، من خدا، شما امت پیامبر را رها کرده، و امت دیگری را می آورم. فکر نکنید با هم عقد اخوتی بسته ایم که لاینحل است. نه این گونه نیست، شما این کار را انجام ندهید، امت دیگری را می آوریم.

» نتیجه کنار گذاشتن شعار "راه قدس از کربلا می گذرد" به بهانه سازندگی، چیست؟
زمانی که در سال 1367 جام زهر به وسیله امام(ره) نوشیده شد و شعار راه قدس از کربلا می گذرد به بهانه سازندگی کنار گذاشته شد و مظلومین در عالم فریاد می زدند و پرچمی برای جهاد اسلامی بلند نشد، نتیجه این شد که داعش پرچم را بلند کرد!! از نقاط مختلف آفریقا و اروپا و آمریکا مسلمان معتقد انتحاری جذب می کند، حال اگر می توانی پرچم را پس بگیر!

» اگر پرچم مبارزه با جهاد در دست اسلام ناب حقیقی نباشد، اسلام امریکائی آن را برمی دارد.

یک صندلی که خالی باشد، بالاخره یک نفر روی آن می نشیند. اگر پرچم مبارزه با جهاد در دست اسلام ناب حقیقی نباشد، اسلام امریکائی آن را برمی دارد. چقدر باید هزینه کنیم پرچم را پس بگیریم و چقدر باید هزینه فرهنگی بدهیم تا مردم، و پسر و دختر جوان اروپایی را توجیه کنیم که این قرآنی که داعشی ها می خوانند، قرآن خوارج است، نه قرآن حقیقی!

دنبال اسلامی می گشت که علیه ظلم شمشیر بکشد، دنبال یک یزید می گشت، ما یزید را رها کردیم و با او حرف زدیم، بشار را به جای یزید معرفی کردند!! ریشه اصلی داعش و جبهة النصره و فتح الشام و گروه های دیگر، طالبان است و طالبان در ابتدا برای مبارزه با آمریکا و شوروی تاسیس شده بود. اگر در حال حاضر با ما مبارزه می کند، مشکل از کجاست؟! ما آن ها را رها کرده ایم. اگر برای سنگر مبارزه اسلام حقیقی، رزمنده و فرمانده پرورش ندهی، سنگر و رزمنده و فرمانده را مصادره به مطلوب می کنند.

نمی شود به ملت بگوییم ما اعتقاداتمان را تکمیل می کنیم، اخلاق را هم درست می کنیم، سپس شروع می کنیم از پائین آرام آرام کار فرهنگی و جنگ نرم می کنیم. در حال حاضر ما برای جنگ سخت هیچ تشکیلاتی نداریم! اگر این را بگویی تشکیلات دیگری تولیت جنگ سخت را بر عهده می گیرد و معلوم نیست که این افراد مریدهای امام تو باشند. اسلامی که این همه آیه سنگین در قرآن دارد و قرآن را خشیت نامه مسلمین می شمرند. روایات دارند کمک می کنند، وگرنه قرآن کلا دعوا دارد. اکثر آیات قرآن خشیتی است، روایات آن را تکمیل می کنند. به همین دلیل پیامبر(ص) فرمودند: "کتاب الله و عترتی" چون مکمل اوست.

در میان این همه آیه، آیه "قاتلوا اَئِمَةِ الکُفر" و کسانی را که دوست دارند تحت پوشش این آیه باشند را رها کردیم و گفتیم تولیت جهان اسلام با ماست، ما برای این قسمت قضیه هیچ فکری نمی کنیم!! و چون ما فکر نکردیم، آن ها فکر کردند! مظهر و اسطوره مبارز جهادی رزمنده در مقابل ظلم، در افکار جوانان مسلمان دور از اصل دین، در کل جهان همین رزمندگان داعش و جبهة النصره و فتح الشام هستند! چون عده ای می گفتند که ما از جنگ و شعار "مرگ" بدمان می آید.

امام سجاد(ع) این روحیه را گرفت، خطبه یزید را باطل کرد که گفته بود: "نمی خواهد با هم بجنگید، چقدر خون برادران یکدیگر را می ریزید!" ما الا به دنبال ریختن خون برادرانمان نیستیم، یک عده که با ما برادر نیستند به دنبال ریختن خون ما هستند، اجازه بدهید ما مبارزه کردن را یاد بگیریم که اگر آن ها شمشیر کشیدند، بتوانیم جواب بدهیم!

◄ کارهایی که  امام انجام دادند:
1- منصرف کردن مردم از اطاعت حاکمان و تشویق به اطاعت امام در زمان امام سجاد(ع).

"اَطیعُوا الله وَ اَطیعُوا الرَّسول وَ اُولُوالاَمرِ مِنکُم". "اُولُوالاَمر" یعنی کسی که خصوصیات راهبری و راهبردی جهان سلام را داشته باشد، نه پادشاهی که تخصص آن جنگ و رفاه و امنیت باشد. باید علم راهبری و راهبردی داشته باشد.
   
2- دعوت آشکار به تشکیلات شیعی.

نشانه زاهدان در این دنیا این است که هر دوست و یاری را که با آنان هم عقیده و هم فکر و هم خواست نیست، ترک کنند و در اطراف یکدیگر حلقه بزنند. اکنون جامعه اسلامی مخلوط است. همه انسانیم و دور هم هستیم، اما عقد اخوت با کسی که با تو همدل و همراه نیست، نبند!

» هم عقیدگی، هم فکری، هم دلی و هم خواستی، خصوصیات تشکل شیعی است.

+ خصوصیات اعضای یک تشکل بعد از امر به وجوب ایجاد تشکل از نظر امام سجاد(ع):
1- هم عقیده باشند. (توحید، نبوت، امامت، عدل، معاد)
2- هم فکر باشند. (در خصوص راه و روش هایی که می خواهند انتخاب کنند، به یک شکل بیندیشند)
3- هم دل باشند. (یک دیگر را دوست داشته باشند)
4- هم خواست باشند. (اهداف مشخص داشته باشند)

امام سجاد(ع) تشکل شیعی را بر چهار گزینه هم عقیدگی، هم فکری، هم دلی و هم خواستی (وحدت جهت) مشخص کردند و فرمودند آرام آرام خود را از بقیه جدا کنید.

» با هم بودن، هم افزایی می آورد.
یهود با همین سیستم، چند هزار سال است که تشکل خود را حفظ کرده. از غیر یهود، خرید نمی کنند. تمام امور آن ها با هم گره خورده است؛ ارتباطات، اعتبارات، اعتقادات. یک قسمت از جامعه تشکل شیعی را بلرزانی مثل تار عنکبوت تا انتها خبردار می شوند. پیامبر(ص) سفارش اکید دارند که در گروه هایتان هم دل، همراه، هم عقیده و هم خواست باشید. این با هم بودن، هم افزایی می آورد.

مثلا در یک خیابان و در ساعتی که هیچ هیئتی نیست، هیئتی راه بینداز. اگر این هیئت 50 نفر باشند، تا انتهای خیابان 52 نفر می شوند. اگر 100 نفر باشند، 104 نفر می شوند. و اگر 1000 هزار نفر باشند، 1400 نفر می شوند. زمانی که گروه تشکیل شد، باید هم دلی، وحدت جهت، وحدت عقیده، همراهی و حلقه زدن به وجود بیاید، که هر اندازه حلقه بزرگ تر باشد، جذابیتش بیشتر است!

زمان جنگ سپاه راه می انداختند و می گفتند زمانی که می خواهی از هر نقطه کشور به جنگ بروی، بیا تهران در استادیوم آزادی، در همایش صد نفری سپاهیان محمد(ص) شرکت کن بعد به جبهه برو. چرا؟ چون زمانی که از هر شهری 50 نفر به جبهه اعزام می شوند، این 50 نفر قدرت این را دارند که دفعه بعد 51 نفر بشوند، اما زمانی که 100 هزار نفر جمع شوند، سه ماه بعد می توان 100 هزار نفر دیگر را جمع کرد. دور هم بودن، هم افزایی می آورد.

مقام معظم رهبری(مد ظله) بیست سال پیش راجع به محلات تاکید داشتند که محله ای کار کنید و محله را یک دست کنید. حتی فرمودند چند شهرک هم راه بیندازید. محله ها هسته های مقاومت هستند. در محیط های آموزشی، مدرسه ها، مهدکودک ها و ... هسته های مقاومت هستند. چرا بچه ها باید پخش شوند؟ جمع شوند، هم افزایی می آورد. نگویید این تربیت گل خانه ای است که تمام خوب ها را یک جا جمع می کنند، این کار هم افزایی می آورد. زمانی که بچه ها در جامعه پخش شوند، رنگ می گیرند، اما زمانی که جمع می شوند رنگ را نشر می دهند.

بسیاری از شهرهای ایران، نماز عید فطرشان از کل نمازهای شیراز بزرگ تر است. چون همه در یک مکان جمع می شوند. از زمانی که آیت الله ایمانی گفتند همه به مصلا بیایند، ما نماز عید را تعطیل کردیم. نمی گویم که مابقی هم نگیرند، اما می خواهم بگویم این درک و سیاست مداری را داشته باشیم که تجمعات بزرگ هم افزایی می آورد.

مثلا مراسمی در کاشان برگزار می شود که 300 هزار نفر شرکت کننده دارد! از قبرها اموات را هم بیرون کشیده اید؟! نه، چون جلسه بزرگ است از شهرهای دیگر هم آمده اند! تجمع هم افزایی می آورد. در لاهیجان مراسم شب هفتم امام حسین(ع) می گیرند، کل جمعیت لاهیجان که فکر کنم حدود شصت الی هفتاد هزار نفر باشند می روند. بروید ببینید چه جمعیتی در این مراسم شرکت می کند!! از خراسان گرفته تا آذربایجان در آن مراسم شرکت می کنند.

» امروزه هیئت و تجمعات، جزء ملکه های سیستم شیعه است.

در زمان امام سجاد(ع) جلسات هیئت تاسیس شد. امام سجاد(ع) فرمودند: چرا جدا جدا در خانه هایتان نقل حدیث می کنید؟ فردی که بیان و صدای بهتری دارد، دعا و نوحه و ندبه بخواند، دور هم جمع شوید و با همدیگر گریه کنید و موعظه گوش دهید. هیئت های 20، 30 نفره تشکیل دهید.

در تاریخ نوشته اند در برخی از مناطق فقط دو خانه می توانستند با هم ارتباط برقرار کنند، وگرنه شناسایی می شدند. امروزه در جهان تشیع آن تلاش ها و تجمعات کوچک، تبدیل به تجمعات بزرگ و کثرت این هیئت ها شده است. در زمان امام سجاد(ع) سازماندهی شیعه بر اساس هسته های مقاومت شکل گرفت و مردم یاد گرفتند. امروزه قضیه هیئت و تجمعات، جزء ملکه های سیستم شیعه است، نمی شود این را از شیعه گرفت. مثلا این سیاه پوشیدن برای این است که تَشَکُّل خود را در خیابان نشان دهید.

کره جنوبی که فردا با ایران مسابقه دارد، قصد کرده تمام بازیکنانش بازوبند مشکی ببندند. کره جنوبی یک کشور با جمعیت بسیار زیاد است. فردا زمانی که ببینند بازیکنانشان بازوبند مشکی پوشیده اند، حتما به دنبال چرایی این ماجرا می روند. اگر این تیم زمانی که وارد تهران شدند، کل جمعیت تهران را سیاه پوش ندیده بودند، آیا چنین کاری می کردند؟ یکی از بازیکنانش می گفت چیزهایی شنیده بودیم، اما دیدیم که در شهر به این بزرگی در تمام کوچه پس کوچه ها کلا عزا دارند! فرهنگ هیئت برای امام حسین(ع) خیلی عجیب است. این چه ماجرایی است که این گونه ریشه دوانده!

» هیئت باعث شد فاجعه عاشورا فراموش نشود و تشکّل ایجاد کند.
روستایی در کل سی خانوار دارد که کل این سی خانوار معمولا یا پدر بزرگ و مادر بزرگ هستند و یا نوه، نسل وسط نیستند، سرکار و... هستند. محرم که می شود، خیمه می زنند و هیئت به پا می کنند، بدون این که کسی از آن ها عکس و فیلم بگیرد و یا کسی آن ها را ببیند. این کار در خونش است! یک نفر هویج به دست می گیرد و مداحی می کند، مابقی هم دورش جمع می شوند و سینه می زنند.

این ها را امام سجاد(ع) برای ما راه انداخت که فرمودند در خانه ننشینید. این که می گویند هیئت باعث شد فاجعه عاشورا فراموش نشود، یک بحث است، بحث جدی تر این است که هیئت تَشَکُّل ایجاد کرده که هیچ سازمانی از بنی امیه و بنی عباس و تمام پادشاهان و شاهان پهلوی، در تمام نقاط جهان نمی تواند آن را تعطیل کند، هیچ راهی ندارد.

در زمان رضا شاه چون مانع هیئت برپا کردن می شد، مردم از زیر زمین ها تونل می زدند! رضا شاه دید اوضاع خطرناک شده، چون مردم از زیر زمین و پشت بام و تونل و ... با هم ارتباط برقرار می کنند، گفت: دیگر ارتباطات عادیشان هم در خیابان قابل کنترل نیست! نه تنها که هیئت تعطیل نشد، بلکه تشکل های زیر زمینی هم راه افتاد.

مردم یاد گرفتند چه کار کنند که حکومت نفهمد. در خاطرات مرحوم حضرت امام(ره) است که می فرمودند: برای سخنرانی منبری و احکام گفتن های پیش از منبر در یک خانه جمع بودیم، بلافاصله از زیر زمین یا پشت بام بدون اینکه کسی متوجه شود کل جمعیت در خانه دیگر برای منبر اصلی جمع می شدند، چون خانه قبلی شناسایی می شد.

تا ماموران رضاخان می آمدند، می دیدند که یک عده دارند قلیان می کشند! برای روضه در جای دیگری جمع می شدند، به محض اینکه مکان روضه هم شناسایی می شد، برای سینه زنی به جای دیگری می رفتند! برای یک شب هیئت گرفتن چهار مکان عوض می کردند! این گونه کارها هستند که تشکل سازی می کنند.

»‌ رساله حقوق امام سجاد(ع)، فهرست کامل حقوق، برای تمام ارتباطات جامعه است.
در رساله حقوق امام سجاد(ع)، چهار فصل بیان شده؛ حقوق مردم و حاکمان (حاکم بر مردم و مردم بر حاکمان)، حقوق مردم بر مردم، حقوق مردم بر مخلوقات دیگر غیر از انسان و حقوق متقابل خدا بر مردم را شرح می دهد. در حقیقت یک فهرست کامل حقوق، برای تمام ارتباطات جامعه است. یعنی شما یک ارتباط نمی بینید که در این فهرست جا افتاده باشد. حقوق حیوانات اهلی بر گردن تو، حقوق حیوانات وحشی بر گردن تو، حقوق درختان بر گردن تو و حقوق سبزیجاتی که می خوری بر گردن تو. امام سجاد(ع) تمام این ها را فصل به فصل شرح داده اند. یک فهرست کامل از تمامی حقوق در ارتباطات. این هم جزء کارهایی بود که امام سجاد(ع) انجام دادند.


کانال تلگرام رهپویان کانال تلگرام حجت الاسلام انجوی نژاد
* نام شما : 
پست الکترونيک : 
وب سايت : 
* نظر شما : 
 
تبليغات