برنامه آينده
❤️ماه مبارک رمضان❤️
شب های جمعه و شب27
ماه رمضان

سخنران :
حجت الاسلام انجوی نژاد

مداحان :
اکبر افخمی، حسن پورحسن،
ماجد قیم، عباس زحمتکشان و
حجت الاسلام احمدی

ساعت : 23

حرم احمدبن موسی(ع)
رهپويان






چهارشنبه 15 دی 1395 نسخه چاپی
متن سخنرانی سعادت یا خوشبختی؟! - قسمت چهارم - 95/10/11
قهوه تلخ می خوری، ترانه تلخ گوش می کنی، رمان تلخ می خوانی، تماما سیاه می بینی، شب هم با آرزوی صادق هدایت سر بر بالین می گذاری، بعد هم می گویی چرا از نماز خواندن احساس لذت نمی کنم؟!! نماز زورش به این زندگی تو نمی رسد!! سبک زندگی ات را درست کن! کار هم که نمی کنی! اگر انسانی از بدن و ذهنش کار نکشد، دغدغه های ذهنی و فلسفی ایجاد می شود.

یا اینس
سخنرانی سید محمد انجوی نژاد
موضوع: سعادت یا خوشبختی؟! قسمت چهارم
95/10/11


◄ عناوین اصلی سخنرانی:
» خوشبختی غلط، نتیجه باور غلط است.
» یکی از مشکلات ازدواج، کمال مطلق نگری است.
» برخی مشکلات، ذاتی دنیا است.
» آیا کمال طلبی خوب است؟
» پایان چه نوع نگاهی به دنیا و زندگی، نیهیلیسم؟
» تفاوت نیهیلیسم فعال و نیهیلیسم غیر فعال در چیست؟
» جذابیت ارتفاع ها و قله ها، در این است که زمین خوردن ها و دره ها را تجربه کرده باشیم.
» یکی از اشتباهات کسانی که خدا بیشتر از بقیه به آن ها نعمت داده، چیست؟
» افسردگی و بدبختی نتیجه بیکاری، کسالت، بطالت و تنبلی است!
» اگر انسانی از بدن و ذهنش کار نکشد، دغدغه های ذهنی و فلسفی ایجاد می شود.
» چرا پیامبر(صلوات علیه و آله) فرمود مبغوض ترین آدم نزد من، جوان بیکار است؟!
» در جامعه امروز سیاه نمایی هنر شده است!
» نقش خشوع، دوری از لغو، پرداخت زکات و حفظ شهوت، در خوشبختی.
» اولین چیزی که معصومین در اجتماع کار می کنند، نقش خدا در خوشبختی است.
» چه زمانی خداوند "قطعا" درهای نعمت از زمین و آسمان را باز خواهد کرد؟؟


چند خصوصیت ذهنی را جلسه قبل عرض کردیم؛ پرسش های کلیدی ذهنی. سعادت خیال یا حقیقت است؟ آیا عامل خوشبختی منحصر در یک چیز یا مجموعه ای از عوامل است؟ عوامل بیرونی یا درونی است؟

+ ادامه سوالاتی که باید برای رسیدن به اصل خوشبختی، به آن توجه کنیم:

» خوشبختی غلط، نتیجه باور غلط است.
برخی از ما باورهای غلطی داریم که این باورهای غلط خوشبختی غلط تری را به ما معرفی می کند. به عنوان مثال، بعضی از ما اعتقاد داریم کاری که انسان را خوشحال می کند، باید عالی و صد درصد باشد. یعنی به گونه ای تمامیت خواهی و صفر و صدی راجع به کارهایی که انجام می دهیم. یعنی کار من نباید نقص داشته باشد.

اگر به چنین شخصی شغل یا گزینه ای برای ازدواج معرفی کنند، صفر و صدی نگاه می کند. می گوید اگر قرار باشد چیزی را از دنیا بگیرم، باید بهترین و بی نقص آن را بگیرم، در حالی که ذات و اصل دنیا این گونه نیست. آیات و روایات می گویند اصلا در دنیا تمامیت و کمالی وجود ندارد. لذا وقتی کاری انجام می دهد و قسمتی از کار خراب می شود، می گوید خیلی خوب بود، آن قسمتی که خراب شد، زهرم شد.

خصوصیت زهر این است که کم است، اما به مساحت خیلی زیاد اثر می گذارد. مثلا به اندازه بند انگشت زهر می خوری، کل بدنت به هم می ریزد. شخصی که می گوید فلان اتفاق، فلان مورد را به کام ما زهر کرد، یعنی اعتقاد دارد اتفاقات بد کوچک می تواند خوبی های بزرگ را تحت تاثیر قرار دهد، که این برداشت کاملا اشتباه است.

» یکی از مشکلات ازدواج، کمال مطلق نگری است.

یعنی آدم ها به جای این که از درصد بیشتر زیبایی و موفقیت لذت ببرند، ذهن خودشان را به درصد کمتر سیاهی و شکستی معطوف می کنند که اصلا امکان ندارد در چیزی نباشد. خیلی از کسانی که در امر ازدواج گیر می کنند، همین مشکل را دارند. یعنی صفر و صدی هستند و به دنبال کمال مطلق می گردند. معمولا نقص ها در مراودات اولیه خودش را نشان نمی دهد، بعد که وارد زندگی می شوند، نقص ها را می بینند و می گویند فکر نمی کردیم این گونه بشود! در صورتی که دنیا همین است.

» برخی مشکلات، ذاتی دنیا است.
این که خداوند تبارک و تعالی می فرماید "انّ مع العسر یسری"، یکی از معناهایش همین است که در لذت ها و سراشیبی های زندگی شما، یک سری مشکلات ذاتی دنیاست و هیچ کاری نمی شود کرد. دو جلسه قبل به نوع منظر و نگاه، اشاره ای داشتیم، اگر انسانی قابلیت کشف زیبایی ها را در دنیا نداشته باشد، هیچ وقت احساس خوشبختی نمی کند!

اگر مقداری تأمل کنیم و انصاف داشته باشیم، می فهمیم غیر از مواردی که داریم و قدر نمی دانیم، چیزهایی وجود دارد که انسان می تواند با آن ها احساس خوشبختی کند. مثلا آدمی ممکن است بگوید چقدر خوشبخت هستم که کنار بخاری می نشینم و تلوزیون نگاه می کنم، از این اتفاق خیلی هم احساس لذت می کند.

◄ اشتباهاتی که وجود دارد:
1. دنیا نه سیاه و نه سفید است! دنیا، ترکیبی از سیاهی و سفیدی است. طبق آیات و روایات، سیاهی اقلیتی در دنیا است، و هیچ سفیدی بدون سیاهی وجود ندارد.

» آیا کمال طلبی خوب است؟

2. حرکت به سمت کمال عالی است. یعنی از این که راکد باشیم، اذیت بشویم و احساس بدی به ما دست بدهد. مثلا به کسی بگویند برای شما کار پیدا شده، کاری که در این مملکت قطعی باشد و سالیان سال درآمد مستمری دارد، این شخص چقدر خوشحال می شود و شیرینی می گیرد و خوشحالی می کند. بعد از چند سال، برای همین کاری که برایش شیرینی گرفته بود، آرزو می کند که بمیرد، اما هر روز انقدر اذیت نشود! چرا؟ چون احساس می کند راکد است.

کمال طلبی و داشتن سیر صعودی در دنیا باعث می شود که اگر آدمی نود و پنج با نود و چهارش یکی باشد، احساس شکست می کند، و اگر بدتر شده باشد، احساس افسردگی می کند و به هم می ریزد. بد این قضیه چیست؟ این است که گمان کنیم می توانیم با همین کمال طلبی به همه خواسته هایمان برسیم.

کمال طلبی خوب است، اما رسیدن به همه قله ها نه در توان ما است و نه در وقت و عمر ما! وصیت نامه کسی را خواندم که خیلی عجیب بود! جملاتش این بود: در خیابان دختران و پسرانی را می بینم که در اوج جوانی و نوجوانی با آرزوهای چند ده ساله در حال زندگی هستند، می خرامند و می طراوند و می خندند و می گریند! خدا مرگتان بدهد که به آرزوهایی فکر می کنید که سن من قد نمی دهد به آن ها فکر کنم! الان داری برای سال 2030 برنامه ریزی می کنی، در حالی که من در 2030 مرده ام!

» پایان چه نوع نگاهی به دنیا و زندگی، نیهیلیسم؟
اگر انسانی فکر کند که هر چه در آرزو می تواند بپروراند، می تواند به آن برسد، دائم احساس افسردگی و شکست می کند. پایان این نوع نگاه به دنیا و زندگی، نیهیلیسم است. نیهیلیسم یعنی هیچ گرایی. هیچ گرایی یعنی انسان به نقطه ای می رسد که چون خودش نیست، پس هیچ چیزی ارزش ندارد، چون من نیستم! چرا با جنس فلان بد شده؟ چون جنس مرغوبی که می خواسته، به او نرسیده است. نیهیلیسم سیاسی کسی است که چون به مقامی نمی رسد، با همه مقام ها بد می شود. نیهیلیسم اجتماعی کسی است که چون به هیچ کدام از رتبه های اجتماع نمی رسد، با همه اجتماع بد می شود.

◄دو مدل نیهیلیسم داریم:
- نیهیلیسم فعال.
- نیهیلیسم غیر فعال.

» تفاوت نیهیلیسم فعال و نیهیلیسم غیر فعال در چیست؟
غیر فعال کسانی هستند که فحش می دهند و شعرهای سیاه می گویند. یا زودتر از موقع می میرند چون افسردگی سن را به شدت پایین می آورد، یا خودکشی می کنند. بیشتر به خودش صدمه می زند.

دو روز پیش مقاله ای راجع به انسان شناسی داعش می خواندم که نوشته بود تفکر تکفیری یعنی هر کسی غیر از من باید نابود بشود و از دنیا برود. این، یکی از انواع نیهیلیسم است. آدمی در شهر یا کشور خودش به هیچ رسیده، و چون نیهیلیسم او فعال است سعی می کند بقیه را هم نابود کند، شعر نمی گوید و خودش را بکشد، بقیه را می کشد.

فرض می کنیم کسی پنجاه و دو سالش است، می بیند دختر یا پسر جوانی می خواهد کنکور بدهد تا دکترا بگیرد، این شخص می گوید من اگر الان بخواهم دکترا بگیرم، نمی توانم و دیر شده است. این شخص یا به هیچ گرای غیر فعال تبدیل می شود و فحش می دهد، یا به هیچ گرای فعال تبدیل می شود و لطمه می زند. برخی از معضلات فکری خودمان را شوخی نگیریم.

» جذابیت ارتفاع ها و قله ها، در این است که زمین خوردن ها و دره ها را تجربه کرده باشیم.
اگر به سمت کمال می رویم عالی است، اما این فکر که باید به همه آرزوهایم برسم، قطعا اشتباه است. دومین اشتباه این است که کسی بگوید با باید بهترین و نفر اول باشم یا هیچ! آن هم در این دنیا که دنیای رقابت است! مثلا در لالیگای اسپانیا، یا بارسلونا قهرمان است یا رئال مادرید! دیگر هیچ جذابیتی وجود ندارد! اگر قرار باشد من همیشه اول باشم، اصلا اول بودن جذابیتی ندراد. اگر قرار باشد بهترین باشم، بهترین بودن دیگر جذابیتی ندارد.

تمام جذابیت ارتفاع ها و قله ها، در این است که زمین خوردن ها و دره ها را تجربه کرده باشیم، اگر نکرده باشیم جذابیتی ندارد. آدمی که از غذا خوردن لذت می برد، آدمی است که گرسنه شده باشد و الا لذت نمی برد.

در دبستان این گونه بودن چون بچه هستی، ایرادی ندارد، به سن بالاتر که رسیدی نباید این گونه فکر کنی! برای این که داری خودت را بدبخت می کنی! برخی برای این که این حالت خودشان را که یک بیماری است حالت تقدس بدهند، می گویند این گونه انسان ها رنگ و بوی خدایی دارند که خدا نمی تواند خودش را بالاتر ببیند، پس ما آدم خدایی هستیم. این که خدا نمی تواند بالاتر ببیند، بالاتر ندارد که ببیند؛ "لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد"، تمام! این همه آدم در این مملکت، چرا خودت را با خدا مقایسه می کنی؟!

» یکی از اشتباهات کسانی که خدا بیشتر از بقیه به آن ها نعمت داده، چیست؟
من باید بهترین و اولین باشم، مریضی است! باید بیشترین توجه به من بشود، مریضی است! همه باید من را بپسندند، مریضی است و اشکال روحی دارد. نمی شود همیشه در دنیا بهترین و اول بود. نمی شود همه انسان را بپسندند! نمی شود در دنیا دشمن نداشت. اگر همه ظواهر خوبی را داری که محبوب باشی مثلا قیافه، فهم، درس، اخلاق، عقل، کمال و خانواده ات خوب است، نمی شود همه تو را بپسندند. برخی کسی که همه چیزش خوب است را نمی پسندند. نقصی نداری، اما کسی از شما خوشش نمی آید.

یکی از اشتباهات کسانی که خدا بیشتر از بقیه به آن ها نعمت داده، این است که فکر می کنند چون خدا در خلقت این ها سنگ تمام گذاشته، پس مردم باید قدردان این مخلوق خدا باشند! و اینان در تمام طول زندگی دائم در حال شکست خوردن هستند! خودشیفتگی و نارسیسیم درجات بالای این بیماری است.


باید ذهنمان را پالایش کنیم. عده ای از ما خوششان نمی آید، نیاید! کسی خوشش نمی آید، من خودم را اذیت کنم؟! به من چه ربطی دارد؟!

» افسردگی و بدبختی نتیجه بیکاری، کسالت، بطالت و تنبلی است!

3. آقا امیرالمومنین(علیه السلام) می فرماید: آرمیدن در آغوش تنبلی و بطالت، دوری جستن از خوشبختی و سعادت است و انسان تنبل انسان بدخبتی است.

بیکاری، کسالت، بطالت و تنبلی، هیچ نتیجه ای نخواهد داشت الا احساس افسردگی و بدبختی! اگر امکانات، پول و سرپناه داری یا دغدغه صبحانه و ناهار و شام را نداری، امنیت داری و احساس می کنی در سایه این امکانات باید بنشینی، در مسیر بدبختی قرار داری!

پولی که برای انسان بطالت بیاورد، مایه بدبختی انسان است. در جامعه وقتی نگاه می کنی، یک سری بچه های بزرگ تر یا هم سن خودت را می بینی که به سرعت در پی برآورده شدن معاش هستند. برای فراهم کردن ناهارش کار می کند و زحمت می کشد. از ظهر تا شب هم برای شام و کرایه خانه و ... می دود. وقتی که این ها به تویی که پول تو را بیکار نگاه داشته، نگاه می کنند، در دلشان آه می کشند که ای کاش مثل تو راحت بودند، غافل از این که به قول امام علی(علیه السلام)، بطالت و بیکاری راحتی نمی آورد!

» اگر انسانی از بدن و ذهنش کار نکشد، دغدغه های ذهنی و فلسفی ایجاد می شود.
چه کاره ای؟ آقا زاده! درس می خوانی؟ نه! چرا؟ چون بچه پدرم هستم! پول برای انسانی که با پول بیکار نمی شود همه چیز می آورد، اگر بیکار شود، بدبخت است. اگر انسانی از بدن و ذهنش کار نکشد، برایش دغدغه های ذهنی و فلسفی ایجاد می شود. بیکار است، فکر می کند!

» چرا پیامبر(صلوات علیه و آله) فرمود مبغوض ترین آدم نزد من، جوان بیکار است؟!
این جمله را چندین بار خدمتتان عرض کرده ام، 1400 سال است گفته شده؛ پیامبر اکرم(صلوات علیه و آله) به زناکار به شدت منحرف نگفت که از تو بدم می آید! گفت برو توبه کن. به قاتل عمویش چنین حرفی نزد! فرمود: مبغوض ترین آدم نزد من، جوان بیکار است. تا اسم کار می آوریم، می گوید در ممکلت کار نیست! می گویم پیامبر(صلوات علیه و آله) نگفت کاری که به تو پول بدهند! گفت کار کن! نگفت کار به معنای این که در اداره ای بروی! از مغزت کار بکش، مطالعه کن و درس بخوان. آدم هایی که به ذهنشان فراغت می دهند، ذهن چه کار می کند؟ امیر المومنین(علیه السلام) می فرماید: ذهن دغدغه های منفی را پیدا می کند. غصه ها و مالیخولیایی های عجیب و غریب پیدا می کند!

سی و چهار، پنج نوع شیزوفرنی داریم! بیشتر از آن، اسکیزوفرنی داریم! تمام روانشناسان می گویند اغلبش، مال بیکاری است! حتی در مباحث دینی و عقیدتی این نکته را داریم که باید به فکر کردنت مسیر بدهی، نه این که به آن عمق بدهی و رهایش کنی. به یکی از فیلسوف های درجه یک تاریخ گفته بودند داستان فلسفه چیست؟ گفته بود فلسفه از این جا شروع می شود که ازدواج نا موفق می شود، پول ندارد و راجع به خلقت فکر می کند! نه به خانه دل گرم است، نه به بازار! مجبور است راجع به خلقت فکر کند!

حتی اگر فلسفه می خوانی باید ذهنت ذهن مثبت اندیش باشد، وگرنه قاطی می کنی. چه برسد به کسی که صبح تا شب وبلاگ می خواند! خاطرات می خواند! رمان کسی که دو جنسیتی است و خودش مشکلات ذهنی و شکست های عشقی بسیاری دارد را می خواند و برای او اشک می ریزد!! بعد هم سریال ترکیه ای نگاه می کند، دیگر به چه چیزی فکر می کنی؟! این که چرا بدبختی؟؟ خودت داری دنبال بدختی می دوی! چه کسی به تو اجازه داده این خیانت ها را به ذهنت مرتکب بشوی؟!

خودت را مشغول کن؛ کار کن، کتاب و رمان خوب بخوان، فیلم ببین، ورزش کن، درس بخوان و ... . چرا پیامبر(صلوات الله علیه و آله) می فرماید مبغوض ترین جوان نزد من، جوان بیکار است؟ برای این که می داند دارد با دست خودش، خودش را بدبخت می کند! و اولین چیزی که از انسان افسرده و بدبخت می گیرند، خداست!

» در جامعه امروز سیاه نمایی هنر شده است!

در جامعه امروز سیاه نمایی هنر شده است! مثلا می گوید: "قلمش تلخ است، دمش گرم"! الان مردم در کار تلخی زده اند؛ شعرش، قلمش، سبکش، ترانه اش تلخ است! پس چرا سر خدا خالی می کنی؟! امروز، قهوه فروشی ها هم بیشتر شده اند! قهوه تلخ می خوری، ترانه تلخ گوش می کنی، رمان تلخ می خوانی، تماما سیاه می بینی، شب هم با آرزوی صادق هدایت سر بر بالین می گذاری، بعد هم می گویی چرا از نماز خواندن احساس لذت نمی کنم؟!! نماز زورش به این زندگی تو نمی رسد!! سبک زندگی ات را درست کن! کار هم که نمی کنی!

در همین جمعی که این جا نشسته اید، چند درصد دغدغه معاش دارید که بگویید این ماه چه چیزی بخورم یا کجا بخوابم؟! شاید کسی بگوید من دغدغه معاش ندارم. آدم باش، آستینت را بالا بزن و دغدغه معاش دیگران را حل کن! دغدغه معاش ندارم چه حرفی است؟!
- الحمدلله خدا رسانده.
- خدا رسانده که تو به دیگران هم برسانی.
- نمی رسانی، شیطان به سراغت می آید.

آقا امیرالمومنین(علیه السلام) می فرمایند دلیل بدبختی ها و افسردگی های ذهنی و فلسفی، خوابیدن در آغوش بطالت ها و کسالت ها است. الان، فضای مجازی فضای حقیقی شده، بیشتر از این که با امام زمان(عج الله)، پدر و مادر، فرزند و دوستت باشی، با تلفن همراهت هستی! حداقل کاری کنید که ساعاتی را در منزل به آن مشغول باشید، نه در تاکسی، ماشین، خیابان، جلسه، کانون و همه جا! این، موبایل تو نیست، تو موبایل او هستی! نگرانت می شوند، از گوشی عادی استفاده کن، چه اصراری داری همیشه شبکه های مجازی همراهت باشد؟!

نت گردی یعنی موبایل تو برای من انتخاب کن چه ببینم، چه بخوانم! هر مریضی هر چه زد، مجبوری بخوانی! مگر عقل و روح و روانت را از سر جاده آورده ای؟! برای موبایلت برنامه بریز. آدم باید عقل داشته باشد که از شبکه اجتماعی استفاده کند، نه شبکه اجتماعی از او استفاده کند، به همین سادگی! راجع به این قضیه صحبت نیازی نیست، عقل لازم دارد.

چقدر آدم از همین شبکه های اجتماعی توبه کردند، معرفتشان را بالا برده اند، به خدا رسیده اند، علم و زبان آموخته اند و رشد کرده اند. الان جلسه عمومی نیست که بگویم به مستعمین بر می خورد! برخی از شبکه هایی که برای شما معرفتی ندارد را ببندید.

» نقش خشوع، دوری از لغو، پرداخت زکات و حفظ شهوت، در خوشبختی.
- "قد افلح المومنون الذینهم فی صلاتهم خاشعون".
ترجمه نمی کنم، برداشتم را می گویم. کسانی که عبادت آن ها را باد نمی کند، متکبر نمی شوند! اگر الله اکبری گفت و نمازی خواند، فکر نمی کند از مردم بالاتر است! خدا اول سراغ خودش می آید! بنده ای که ارتباطش با من باعث این بشود که به جای این که از من رأفت، رحمت، غفاریت و ستاریت بگیرد، از من کبر بگیرد، این بنده خودش را بدبخت می کند. "اللهم اهل الکبریا و العظمه"، کبریا و عظمت مال من است، بقیه را بگیر.

- "والذینهم عن الغو معرضون".
دومین نکته این است که بطالت و شبکه های اجتماعی ات را جمع کن. اگر در حال حاضر بود، قطعا جای لغو فیس بوک را نام می برد. تو موبایلت را صدا بزن، نه او تو را صدا بزند! تو بَرده موبایل شده ای! اجازه نده او به تو مطلب بدهد، تو دنبال مطلب بگرد. نچرخ، همه جا را نبین! جستجو کن، تو اعلام کن که چه چیزهایی لازم داری.

- "الذینهم للزکاة فاعلون".

کسانی که پول هایشان را فقط در جیب خود نمی گذارند. خوشبختی اجتماع را خوشبخت شدن خودشان می بینند. نمی گویند پول می تواند خوشبختی بیاورد، می گویند رفاه عمومی می تواند خوشبختی بیاورد.

- "والذینهم لفروجهم حافظون".
هر چقدر به شهوتت جایگاه جولان بدهی، مانند موبایل تو را می بلعد! به جای این که تو شهوت را صدا بزنی، از صبح تا شب شب تا صبح، شهوت تو را صدا می زند! و این بدبختت می کند! شهوت اعم از شهوت جنسی، شهوت مقام، شهوت مکان، شهوت تفریح، شهوت خوردن، شکم بارگی و ... تو در یخچال را باز نمی کنی، یخچال در شکم تو را باز می کند.
جوانی که از جوانی اراده کند من انتخاب می کنم و انتخاب گرم، قطعا در طول زندگی اش احساس رشد، پیروزی و سرافرازی می کند.

◄ خوشبختی اجتماعی:
- آیه 96، سوره اعراف.
یک نگاه از پایین به بالا و یک نگاه از بالا به پایین داریم. مثلا گفته می شود: "الناس علی دین ملوکهم". یعنی پادشاهان هر گونه باشند، مردم همان گونه می شوند. عکس این قضیه هم داریم: " انّ الله لا یغیّروا ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم". یعنی مردم می توانند حاکمانی انتخاب کنند که هر گونه مردم دوست دارند، باشند. هر دو با هم ملازمه دارد.

نگاه قرآن به خوشبختی، نگاه اجتماعی است. یعنی اگر قرار باشد در جامعه ای خوشبختی مادی و معنوی (سعادت) ایجاد شود، نگاه من خدا این است که باید خوشبختی اجتماعی ایجاد گردد. من زکات را برای این قرار ندادم چون دین و خدا پولدار نیستند و به مردم بگوییم پول دینداریتان را بدهید! خمس را برای این قرار ندادم که بگویم در زمین به اندازه ای که همه بخورند و بیاشامند، طلا و نعمت ندارم! این ها را قرار دادم که بفهمید؛ "ولکم فی اموالکم حق للسائل و المحروم". یعنی بفهمی وقتی می خواهی از زندگی احساس لذت ببری، من تو و دنیا را طوری قرار داده ام که باید با هم بخورید. و اگر می خواهی از خنده لذت ببری، تو را به گونه ای قرار داده ام که باید با هم بخندید. و حتی اگر می خواهی لذت آرامش بخش گریه را درک کنی، من تو را طوری آفریده ام که به آغوش یک همدرد نیاز داری.

» اولین چیزی که معصومین در اجتماع کار می کنند، نقش خدا در خوشبختی است.
تمام ذاتیاتت را به گونه ای آفریده ام که نتوانی چشمانت را ببندی و دستت را در جیبت کنی و بگویی "من" برای خودم هستم!!! وقتی پیامبران و معصومین ما به کار سامان بخشیدن اجتماع می رسند، سیستم معصومین ما این است: اولین چیزی که در اجتماع کار می کنند، نقش خدا را در خوشبختی مشخص می کنند.

مثلا برای توسعه برنامه ده یا بیست ساله داری. امام مهدی(عجل الله) وقتی تشریف آوردند، در برنامه ده ساله شان اولین فصلی که باز می کنند این است: نقش خدا در رفاه، امنیت و خوشبختی جامعه. آیا نقش خدا این است که نماز جماعات، نماز جمعه ها و... شلوغ شود؟ خیر. این ها عبادت است.


مثلا بخشدار، دهدار یا کدخدای فلان جا شده ام، می خواهم مردم از زندگیشان احساس لذت کنند و رفاه و امنیت آن ها تامین شود. آیا در برنامه ای که برای رفاه و امنیتی که برای جامعه می چینم، نقش کاملا مشخصی برای خدا قائل هستم نه؟؟

خداوند تبارک و تعالی می فرماید: من در زمین خیلی نعمت دارم. سه چهارم زمین آب با عمق های چند صد یا هزار کیلومتر است که اصلا نمی دانید در آن چه چیزی وجود دارد! شاید زمانی که تورتان را در آب بیفکنید من اراده کنم، چیزی در تور قرار بگیرد که این سه چهارم کره زمین را با طلا پوشش بدهد، شما چه می دانید! این زمین است، گاهی سر مبارک فندقیتان را به آسمان نگاه کنید، سر و ته آن را نمی توانید جمع کنید! تو نیم وجبی برای من منبر می روی که مردم باید با عرق جبینشان خوشبختیشان را به دست بیاورند، خدا این کاره نیست؟!

» چه زمانی خداوند "قطعا" درهای نعمت از زمین و آسمان را باز خواهد کرد؟؟

+ در تعلیمات بودا سه تئوری وجود دارد:
1. هیچ امدادی از غیب وجود ندارد، نه وقتت را تلف کن، نه به آن فکر کن! سرت را پایین بینداز و کارت را بکن!
قرآن کریم چه می گوید؟ آیه 96 سوره اعراف برای برادر و خواهرانی است می خواهند روزی جزء ملوک این ممکلت بشوند یا الان هستند. چرا این همه "باید" برای انجام کارها ردیف می کنی؟؟ "و لو انّ اهل القری آمنوا و اتّقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء و الارض".

آیه، آیه ملکی است. به خانواده اشاره نمی کند، اما بعد می توانی برای خانواده خودت به کار بگیری و به جای این که سه شیفت کار بگیری و صبح تا شب بدوی، "لفتحنا"، "لَ" یعنی "قطعا" درهای نعمت از زمین و آسمان را باز خواهم کرد، دو کار باید انجام بدهی:
1. آمنوا. ایمان داشته باش. نگو خدا کوچک است! بِقالتِ الیهود نباش که گفتند: "یدُ الله مغلولة"، دست خدا بسته است!

2. واتّقوا. به اندازه پرهیزگاری ات به تو رزق می دهم. به شدت عبادت می کند، با دو گناه خرابش می کند! خدا نمی گوید به اندازه عبادتت رزق می دهم، به اندازه پرهیزگاری ات رزق می دهم.


مثلا می گوید: این همه دعا خواندیم چه شد؟ دعا ندارید روزیمان زیاد شود؟ دعا ندارید بطالتمان را برطرف کند؟ دعا ندارید خوشبختمان کند؟ هیچ دعایی نداریم، "واتّقوا"! به همان میزانی که از گناه دور می شوی، لفتحنا علیهم برکات من السماء و الارض"، نه به میزان عبادتت.

قطعا عبادات روز قیامت حساب می شوند و مزد می دهند. شما که امروز نمی توانی به هوای حوری روز قیامت، از قوری دنیا بگذری، پس گناه نکن! نمی توانی نسیه را بگیری و نقد را رها کنی؟ اگر توانستید در شیراز درصد عبادت نه، یک درجه گناه کاری مردم را تا آخر سال کم کنید، من یک درجه باران آسمان و نعمت زمین را زیاد می کنم.

دولت، قوای محترم، مجلس برنامه شان برای این آیه چیست؟ مثلا در غرب می خواهد کار کند، اگر می خواهد صد دلار تولید کند، نود دلار تبلیغات می کند، ده دلار تولید می کند. ما برای ارتباط با خدا، از صد دلار چند دلارش را برای این گذاشته ایم که مردم به تقوا نزدیک بشوند؟! صد دلارش را در تولید گذاشته ایم، صد دلار هم از بانک جهانی حتما قرض کرده ایم و داریم قسط می دهیم! یعنی در حقیقت از صد دلار، دویست دلار در تولید گذاشته ایم! سهم ایجاد تقوا کجاست؟
دو تئوری دیگر بودا را هفته آینده نقد می کنیم.


کانال تلگرام رهپویان کانال تلگرام حجت الاسلام انجوی نژاد
* نام شما : 
پست الکترونيک : 
وب سايت : 
* نظر شما : 
 
تبليغات