یَا ذَا الْجُودِ وَ الْإِحْسَانِ
📝 خلاصه سخنرانی به سوی نور | قسمت ۱۱
حجتالاسلام انجوینژاد
📆 جلسه هفتگی، ۱۴۰۳/۰۵/۱۳
💠 ادامه منازل نور ایمان:
1⃣ تسلیم و اسلام
2⃣ رعایت طهارت
3⃣ صبر
4⃣ عدالت
5⃣ جهاد
6⃣ یقین:
سه مدل یقین داریم:
فرض کنید پشت یک کوه آتشی وجود دارد.
🔻 مدل اول یقین این است که خودت ندیدی اما چون فرد معتمدی به تو گفته قبول کردی.
🔻 مدل دوم این است که آیات و نشانههایی را میبینی و قبول میکنی. مثلاً دود پشت کوه را میبینی.
🔻 مدل سوم یقین این است که شما خودت پشت کوه میروی و آتش را میبینی.
✅ هر سه مدل عقلانی، الزامآور و یقین است. به اینها مراتب یقین میگوییم.
برای اینکه به مراتب یقین برسیم نور لازم است.
❌ اگر نور نباشد برای حالتهای بالا اینگونه برخورد میکنی:
🔻 با فردی که به تو اطلاعات داده لج هستی و گمان میکنی اگر قبول نکنی، آن فرد لطمه میخورد.
🔻 در مدل دوم: دود را میبینی، با اینکه دود علامت آتش است میگویی چون من آتش را ندیدهام، دود حجت نیست.
مثلاً برای خدا، نظم جهان را بهعنوان آیات معرفی میکنند. منتهی ذهنهایی که در تاریکی است نظم جهان را به هر چیزی الا خدا نسبت میدهند.
🔻 در مدل سوم پشت کوه میروی و خود آتش را میبینی؛ اما چون ظلمت حاکم است، میگویی این آتش نیست!
🥲 در روایات داریم که امامصادق (ع) میفرمایند زمانیکه کافر از دنیا میرود، همه عوالم را میبیند؛ اما باز هم انکار میکند! میگوید این رؤیا است، من نمردهام، من خوابم!
😍 تعریف جوانی از نظر امامصادق (ع) در مباحث اخلاقی از چهاردهسالگی تا چهلسالگی است. بعد میگویند اگر کسی دینش را به چهل برساند، بعد از چهل خیلی کارش راحت است. نه اینکه تمام است، کارش راحت است. و اگر کسی نتواند تا چهلسالگی دینش را حفظ کند بعد از ۴۰ کارش خیلی سخت است.
⚠️ امام صادق (ع) میفرمایند آفت اعتقادی جوانان دوتا است:
🔸 ۱- شهوات
🔸 ۲- شبهات
🔥 شیطان از این دو مسیر به جوان هجوم میآورد. شهوات بهمعنای حب دنیا و امیال است. میل به مقام، قدرت، ثروت و …
❌ شهوات دام بزرگی برای جوان نیست؛ چون میچشد زده میشود برمیگردد یا اینکه میتواند شهواتش را کنترل کند.
آن چیزی که برای جوان چاه است شبهات است.
🌌 شبهه در تاریکی وارد میشود؛ نه در نور. مواردی که تاریکی میآورد:
1⃣ غم
2⃣ یأس
3⃣ مستی در اثر پیروزی
آن طرف بوم غم، فقر، مریضی، یأس، مستی، تکبر و … است که باعث میشود تاریکی ایجاد بشود.
🔅 سیستم شیطان این است که در اثر دوری تو از فضای نور، نور را کم میکند بعد شبهه را ایجاد میکند. وقتی نور برمیگردد شبهه خودش برطرف میشود.
نور با رفتن در دل نور ایجاد میشود؛ نه کنار نشستن و بررسی کردن.
💠 بعد که نور ایجاد شد سراغ کلمه یقین میرویم. ما هیچ جای زندگیمان یقین نداریم، احتمال میدهیم.
✅ احتمال یعنی بالای پنجاه درصد.
عدهای میگویند غذاها ضرر دارد، عدهای میگویند ندارد، احتمال بالا بدهیم ضرر ندارد میخوریم. همه زندگیمان احتمالات است؛ اما به خدا و دین که میرسیم دنبال یقین میگردیم.
اصلاً یقینی وجود ندارد. خدا نخواسته یقین روی زمین باشد چون اگر یقین باشد در انتخاب ما تسلیم و اطاعت نیست.
❌ ما هیچجای زندگیمان یقین نداریم، ظن هم که بالای هشتاد درصد است نداریم، همه احتمال بالای پنجاه است. همه را هم داریم انتخاب میکنیم؛ اما به دین که میرسد یکدفعه شبهات ما را اهل شک میکند.
🔅 در دین نهایت ظن وجود دارد؛ یعنی هشتاد درصد، بیست درصد را هیچ طوری نمیتوانی اثبات کنی حتی وجود خدا را.
اصلاً خدا بنا نداشته این اتفاق بیفتد. مسلمان بودن هنری نیست وقتی که تو یقین داشته باشی.
🔍 وقتی خطر یا حُسن یک واقعه خیلی مهم است، آدم به نیم درصد احتمال هم عمل میکند. قاعده منطق میگوید اگر خطر محتمل خیلی بزرگ باشد آدم به احتمالات نزدیک به صفر هم عمل میکند.
❗️ امام صادق (ع) فرمودند در روز قیامت مؤمنان دو مدل متعجب میشوند:
🔻 یکی اینکه چیزهایی منفی در پروندهشان میبینند باورشان نمیشود منفیاش اینقدر بزرگ باشد
🔻 و دوم اینکه چیزهای مثبتی در پروندهشان میبینند که باورشان نمیشود.
❇️ بالاتر که میآییم میبینیم اینها احتمال نیست، ظن است. هیچکس در عالم نتوانسته اثبات کند خدا و معاد نیست، فقط توانسته شک ایجاد کند. برای هست بودنش ما صدهزارتا دلیل داریم که ما را بهسمت ظن میبرد.
🤔 آتئیستها با برهان شر وجود خدا را انکار میکنند میگویند اگر خدا ارحمالرحمین است چرا این بلاها را بر سر مردم میآورد. جوابش این است که با این شکی که شما ایجاد میکنید، خدا ارحمالراحمین نیست، نه اینکه خدا نیست.
❌ با برهان شر که قویترین برهان آتئیستهاست نمیتوانی ثابت کنی خدا نیست؛ میتوانی ثابت کنی خدا کریم و رحیم نیست.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید