امروز 17 شهریور 1403 - 2 ربيع أول 1446
بانک صوت

سخنرانی | به سوی نور (7)

24 تیر 1403 -   1:01 ق.ظ  دسته بندی: به سوی نور (دهه محرم)

شب هشتم دهه محرم 1403/04/23 | حجت الاسلام انجوی نژاد

کیفیت بالا

دانلود صوت

شب هشتم دهه محرم 1403/04/23 | حجت الاسلام انجوی نژاد

کیفیت پایین تر

دانلود صوت

یَا رَاحِمَ الْمَسَاكِینِ
📝  خلاصه سخنرانی به سوی نور | قسمت ۷
حجت‌الاسلام انجوی‌نژاد

📆 شب هشتم دهه محرم، ۱۴۰۳/۰۴/۲۳

💠 ادامه مبحث عقل نورانی:
3⃣1⃣ توقع به اندازه از خود:
یکی از وسوسه‌های شیطان در انسان‌ها از نظر مادی و معنوی، بالا بردن توقع از خود است. توقع از خود یعنی انسان از خودش توقع داشته باشد که به جایی برسد؛ درحالیکه خودش این‌کاره نیست.

✅ عقل نورانی در مسائل مادی و معنوی، کاری را انتخاب می‌کند که در شأن و اندازه خودش باشد. در معنویت باید به بالادست نگاه کنیم؛ اما نباید برای نرسیدن به آن مراتب، احساس یأس داشته باشیم. یأس توطئه شیطان است. در دنیا هم همین است، ما باید تلاشمان را بکنیم.

📚 کتاب «عدل الهی» شهید مطهری را بخوانید. خداوند نمی‌خواسته که رزق آدم‌ها را به‌صورت تساوی تقسیم کند؛ خداوند در توزیع عقل و رزق عادل است اما به تساوی توزیع نمی‌کند. چون جامعه به توانایی‌ها و عقل‌های متفاوتی نیاز دارد و اگر همه مهره‌ها سر جایشان قرار نگرفته باشند به کار لطمه می‌خورد.

💡 توقع از خودتان را به اندازه شأن، آفرینش و توانایی خود میزان کنید.

💠 منازل نور عقل:
1⃣ اتحاد قلوب مؤمنین:
این اتحاد نور می‌آورد. خداوند می‌فرماید کفار برای منافع دور هم جمع می‌شوند و به محض اینکه منافعشان به خطر بیفتد مانند گرگ به جان هم می‌افتند؛ چون در ظلمت هستند. در ظلمت، آدم‌ها گرگ هستند اما برای منفعت خودشان ادای آدم‌ها را در می‌آورند. خداوند می‌فرماید من نسبت به افرادی که در ظلمت هستند، وظیفه‌ای ندارم؛ اما نسبت به مؤمنین این‌گونه نیست چون خداوند مؤمنین را در نور خلق کرده است پس باید وحدت بین مؤمنین از نوع قلوب باشد؛ نه منافع!

❌ خداوند نسبت به مؤمنین فرموده که اگر ببینم می‌خواهید براساس وحدت منافع کارتان را جلو ببرید، اجازه نمی‌دهم و شما را زمین می‌زنم. اگر وحدت قلب نباشد، نور از بین می‌رود. به میزان تشتت و نداشتن وحدت قلبی، اثر معنوی کم می‌شود.

❤️ وحدت قلوب الزاماً به این معنا نیست که همدیگر را در آغوش بکشیم؛ بلکه منظور این است که خیرخواه و دوست‌دار یکدیگر باشیم‌. برای همدیگر دعا کنیم، موفقیت دیگران به اندازه موفقیت خودمان لذت‌بخش باشد.

🔅 وحدت قلوب در راهپیمایی اربعین مشهود است و باعث نور می‌شود و این نور برای عالمیان جذابیت دارد.

2⃣ دوری از حسد و کینه:
❗️ حسد و کینه تا منجر به گناه نشود، گناه نیست اما می‌تواند مقدمه گناه باشد و معمولاً منجر به گناه می‌شود. این دو حتی اگر منجر به ارتکاب گناه نشود، برای قلب شما سیاهی می‌آورد که حتماً لطمه آن را می‌خورید.

3⃣ مروت:
یعنی انسان نسبت‌به بقیه خلائق هر آنچه که برای خودش می‌پسندد بپسندد و حتی بالاتر. چون بعضی از مادران، پدران و دوستان نسبت‌به بقیه بیشتر از چیزی که خودشان بپسندند می‌پسندند و بیشتر اهمیت می‌دهند تا خودشان. این مروت است.

❇️ مروت یعنی انسان یعنی در مسیر الهی برای نجات همنوعانش و دیگران یک مدل قربانی باشد. این اصل مروت است.

👨🏻‍🏫 در دهه شصت همزمان که عده‌ای به جبهه می‌رفتند، عده‌ای هم برای تحصیل به خارج از کشور می‌رفتند. بچه‌ها می‌دیدند که آن‌ها که از خارج بر می‌گردند در جایگاه‌های خوبی از نظر مدیریتی قرار می‌گیرند و آن‌هایی که می‌روند می‌جنگند خیلی سخت است که بتوانند بعداً خودشان را جمع کنند. به دو دلیل:
۱. مراتب تحصیلی را خیلی قوی نمی‌گذراندند.
۲. اثری که جنگ بر روح و روان و اعصاب بچه‌ها داشت یک اثر وحشتناک است.

ما در جبهه وقتی با هم صحبت می‌کردیم خودمان می‌دانستیم چیزی نمی‌شویم؛  اما یک بار، یک نفر احساس ضرر و گله نکرد از اینکه ما بر گردیم مقام‌ها به کی می‌رسد. این یعنی مروت!

❗️اینکه من زیادیِ اموالم را در صندوق صدقات بیندازم هنر نیست.

🔅 مروت می‌گوید من این‌قدر نور دارم که بفهمم این جهان ارزشش این است که در آن مروت خرج کنم و برایم مهم نباشد که بعدش می‌خواهد چه اتفاقی بیفتد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید