امروز 17 شهریور 1403 - 2 ربيع أول 1446
بانک صوت

سخنرانی | به سوی نور (9)

25 تیر 1403 -   12:00 ق.ظ  دسته بندی: به سوی نور (دهه محرم)

شب عاشورا دهه محرم 1403/04/25 | حجت الاسلام انجوی نژاد

کیفیت بالا

دانلود صوت

شب عاشورا دهه محرم 1403/04/25 | حجت الاسلام انجوی نژاد

کیفیت پایین تر

دانلود صوت

یَا غَافِرَ الْمُذْنِبِینَ

📝 #خلاصه_سخنرانی به سوی نور | قسمت ۹
حجت‌الاسلام انجوی‌نژاد

📆 شب دهم دهه محرم، ۱۴۰۳/۰۴/۲۵

💠 ادامه منازل نور ایمان:
1⃣ مقام تسلیم
2⃣ مقام طهارت

3⃣ مقام سوم: تواضع
در روایت داریم اگر می‌خواهی نور ایمان را در فردی چک کنی، به خصوصیت بد کبر و خصوصیت خوب تواضع او نگاه کن.

✳️ تواضع خیلی چیز مهمی است. به‌قول حضرت امام (ره) ضربه‌فنی مؤمن در امتحانِ تواضع است؛ یعنی جایی که مؤمن در تواضع امتحان می‌شود خیلی سخت است که زمین نخورد.

🔅 تواضع یک چیز ظاهری نیست، یک خصوصیت ذاتی و باطنی است. معنای حقیقی‌اش این است که خودش را از هیچ کس برتر و بالاتر نمی‌بیند.

⚠️ امیرالمؤمنین‌ (ع) می‌فرمایند بزرگ‌ترین کید شیطان، کبر است. اگر بتواند کسی را متکبر کند دیگر برایش مهم نیست آن آدم آیت‌الله‌العظمی فلانی بشود.

❌ خداوند می‌فرماید اگر یک ارزن کبر در وجود بنده ببینم تمام اعمالش را باطل می‌کنم. منظور کبری است که من متوجهش نباشم و آن را اشکال ندانم.

❓ چرا خداوند تواضع را ضربه‌فنی مؤمن می‌داند و کبر را ضربه‌فنی مؤمن از سمت منفی می‌داند؟
دلیلش این است که وقتی تو کبر می‌ورزی پایت را در کفش خدا می‌کنی. عظمت مال خداست.

⛔️ وقتی گناه می‌کنی، خدایی نمی‌کنی گناه می‌کنی؛ اما وقتی کبر می‌ورزی داری خدایی می‌کنی؛ خدا می‌فرماید من تو را خدا خلق نکردم، تو را بنده و عبد خلق کردم. منِ خدا غیور هستم، اگر کسی در صفات ذاتی، پایش را در کفش من بکند، سخت می‌گیرم. خدا راجع‌به این‌ها حساس است.

‼️ در روایت داریم دو نفر، یکی در اوج عبادت، یکی در اوج گناه وارد مسجد می‌شوند که نماز بخوانند. کنار همدیگر نشستند. وقتی به هم دست دادند آن عابد همین‌طور که دست او را گرفته بود گفت این آشغال در صف نماز چه کار می‌کند و آن گنه‌کار همینطور که دست عابد را گرفته بود با خودش گفت نماز مال این‌هاست من اینجا چه کار می‌کنم!
خداوند به پیغمبرش خطاب کرد گفت از نظر من، اعمال و عبادت این عابد به او منتقل شد و گناهان گنه‌کار به عابد منتقل شد. جایشان با یک کبر و با یک تواضع عوض شد.

📝 حضرت‌امام(ره) فرمودند توبیخ و معاتبه جزء چیزهایی است که خیلی روی تواضع کار می‌کند. دائم به خودت عتاب کن.

🔅 «انا عبدک الضعیف الذلیل الحقیر المسکین المستکین»؛ تمام کلمات راجع‌به پایین بودن را کنار هم آورده. چه کسی؟ امام‌ علی (ع)

✴️ تواضع نور می‌آورد. کسی که با عقلش بفهمد در پیشگاه خدا هیچ عددی نیست خدا او را به‌سمت نور بالا می‌برد.
آدم متواضع ممکن است منزوی بشود، حقش را بخورند و … ،هیچ ضمانتی نیست در این گرگ‌بازار دنیا کار آدم متواضع راه بیفتد؛ ولی نزد خدا بالا می‌رود.
و گیر ما همین است که دنبال این هستیم که با نزدیکی به خدا نزد مردم بالا برویم.

🏆 اینکه توفیقات دنیایی یک آدم چقدر باشد ربطی به ایمان ندارد؛ مصلحت خداست.

💡 تواضع یکی از مسیرهای فَنا و فِنا است. «وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ» امشب برای جمعیتی جمع شدیم که قرار بود اصلاً اثری ازشان باقی نماند؛ اما ۱۴۰۰ سال است آن‌ها در اوج هستند. چون آن‌ها خودشان را در پیشگاه خداوند قربانی کردند.

⚠️ به‌اندازه کبرت مشرکی و خداوند بارها گفته است هر گناهی را می‌بخشم الا شرک. شرک الزاماً این نیست که تو بتی را بپرستی. شرک این است که تو خودت را با صفات الهی متصور بشوی.

4⃣ مقام چهارم: عدالت
عدالت به‌معنای قرار دادن هر چیز در جای خود است. یکی از زیبایی‌های حکومت امام‌ زمان (عج) عادلانه بودنش است؛ یعنی آدمی اگر به چیزی نمی‌رسد خودش اذعان دارد که من حقم نبوده که برسم.

⚖️ وقتی تبعیض وجود دارد نمی‌شود عدالت را در کف جامعه نشر داد.
وقتی امام‌زمان (عج) تشریف بیاورند، چون کامل عدالت را اجرا می‌کنند همه راضی‌اند؛ حتی او که فقیر است؛ می‌گوید فقیرم چون حوصله نداشتم کار کنم.

❤️ عدالت خیلی شیرین است چون سطح رضایت جامعه را بالا می‌برد. وقتی نور در جامعه‌ای حاکم باشد عدالت حاکم می‌شود.

🔰 بخواهی بهانه بگیری که سیستم جهان بر مبنای ظلم است دنیای خودت را تاریک می‌کنی، لذت خودت را هم کم می‌کنی. در عدالت شیرینی است که در هیچ چیز نیست.

⛔️ عدالت که می‌آید کبر هم از بین می‌رود. وقتی بالا هست می‌گوید حتما یک پایین هم وجود دارد. اصلاً دنیا دنیایی نیست که همیشه بالا یا همیشه پایین باشی.

🤔 این‌ها مسیرهایی است که شیطان می‌شناسد و دیگر برایش مهم نیست تو چقدر نماز می‌خوانی و روزه می‌گیری؛ می‌گوید او عادل نیست آخرش نسبت‌به عدالت خدا مشکل پیدا می‌کند، او متواضع نیست تکبر دارد آخرش زمین می‌خورد. اصلاً ولش می‌کند و برایش سرمایه‌گذاری نمی‌کند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید