امروز 1 شهریور 1403 - 15 صفر 1446
بانک صوت

سخنرانی | به سوی نور (1)

18 تیر 1403 -   12:26 ق.ظ  دسته بندی: به سوی نور (دهه محرم)

شب دوم دهه محرم 1403/04/17

کیفیت بالا

دانلود صوت

شب دوم دهه محرم 1403/04/17

کیفیت پایین تر

دانلود صوت

یَا دَلِیلَ الْمُتَحَیِّرِینَ

📝 خلاصه سخنرانی به سوی نور، قسمت ۱
حجت‌الاسلام انجوی‌نژاد

📆 شب دوم دهه محرم، ۱۴۰۳/۰۴/۱۷

💠 مقدمه بحث نور:
مولوی در بحث فیل و پادشاه در مثنوی این موضوع را مطرح می‌کند که پادشاه فیلی را سفارش می‌دهد که تصوری از آن نداشته است. از اطرافیان می‌خواهد که آن را توصیف کنند و هر فرد به‌گونه‌ای فیل را توصیف می‌کند. مولوی از این داستان یک استفاده عرفانی می‌کند:
جنگ هفتاد و دو ملت، همه را عذر بنه
چون ندیدند حقیقت، ره افسانه زدند

✍️ یک تعبیر هم بنده از این داستان دارم:
ما برای اینکه خوب ببینیم، نیاز به نور داریم. خیلی از آدم‌ها با توضیح، تبیین و تشریح خیلی منظور را نمی‌فهمند و گیر می‌کنند. مثلاً داعش به اسم دین و قربه‌الی‌الله جنایت می‌کرد.

✅ اگر می‌خواهید قرآن بخوانید، در فضای نورانی بخوانید؛ وگرنه در فضای تاریک نتیجه بدتر می‌شود. بنابراین لازمهٔ سلوک الی الله، داشتن نور است.

✴️ نور نسبی است. «يُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النّورِ»؛ قرآن این مسیر به سمت نور را تأیید می‌کند؛ یعنی در سال ۱۴۰۳، یک قدم نسبت به سال قبل جلوتری.

📉 اگر نور نباشد، ترقی معکوس می‌شود؛ یعنی از سمت نور به سمت تاریکی رفتن. در ظلمت، آدم‌ها خیلی سخت به خدا می‌رسند.

🔅 یکی از لوازم و بواعث نور، ذکر صلوات است.

💡 منشأ و منبع نور:
۱- ذکر؛
۲- خُلق.
خداوند برای اینکه فضا، عقل و قلب ما را نورانی کند، ۲ راه برای ما قرار داده است.

📿 ذکر:
1⃣ ذکر زبانی: دائم تسبیح دستتان باشد و ذکر بگویید، حتی اگر متوجه نباشید چه چیزی می‌گویید. در زمان جنگ، وقتی بچه‌ها تسبیح دستشان نبود، می‌گفتند بالانس نیستم!

🔅 امام زمان (عج) می‌فرمایند تک تک شما را روزی ۱۰۰ بار دعا می‌کنم. شما هم روزی ۱۰۰ بار صلوات با «و عجّل فرجهم» بفرستید.

2⃣ ذکر بالارکان: علاوه بر اینکه ذکر را با زبان می‌گویی، سعی می‌کنی در زندگی هم به آن عمل کنی.

3⃣ ذکر بالجنان: یعنی شما وقتی می‌گویید الحمدلله، هم شاکرید، هم واقعا به‌صورت عقلی به نتیجه رسیده‌اید که باید شاکر باشید. این بخش از قسمت‌های دیگر نور بیشتری دارد.

❗️ خداوند در قیامت نسبت به ۷ گروه می‌گوید که من به این‌ها طلب‌کارم. یکی از آن‌ها، فردی است که تملق خدا را انجام داده؛ یعنی از زندگی‌اش راضی نیست اما هر کسی از او سؤال می‌پرسید، می‌گفت الحمدلله، همه چیز خوب است.

❤️ در بحث ذکر، نباید منتظر باشی که انس به عبادت بیاید بعد عبادت کنی؛ بلکه باید عبادت کنی تا انس ایجاد شود. ما خوشحالیم محرم می‌آید، این خوشحالی از جنس شادی نیست؛ از جنس شعف است. شعف انس است. آدم‌هایی که با خدا و اهل‌بیت(ع) انس می‌گیرند شعف دارند.

💠 خُلق:
نورهایی داریم که به آن انوار عرشیه می‌گویند. آدم‌ها باید انتخاب کنند که از تاریکی دور بزنند و زیر نور قرار بگیرند. اگر آدم‌ها این ۴ نور عرشی را بشناسند دیگر می‌دانند باید چه را انتخاب کنند.

🔆 انواع انوار عرشیه:
1⃣ نور عظمت الهی: آدم‌ها به‌اندازه کوچکی خودشان در دنیا اذیت می‌شوند و هر چقدر به عظمت الهی نزدیک‌تر بشوند خیلی کمتر اذیت می‌شوند.

♻️ از ازل تا ابد، تریلیاردها موجود با غصه‌ها و شادی‌های مختلف آمده‌اند و رفته‌اند. پس توهین یک آدم به ما یا تعریف یک آدم از ما چیز مهمی نیست که ما این‌قدر جدی می‌گیریم یا این‌قدر سرمست می‌شویم. وقتی نور نیست، غصه و شادی ما الکی است.

❇️ انسانی که با عظمت الهی آشنا می‌شود، دیگر به این سادگی‌ها فریب دنیا را نمی‌خورد.

⚠️ اگر نور نباشد انسان به‌جای عظمت الهی، عظمت تاریخ را می‌بیند. وقتی عظمت تاریخ را می‌بینی به‌جای اینکه پرواز کنی سقوط می‌کنی. اگر به عظمت خدا نرسی، عظمت تاریخ ناامیدت می‌کند؛ یعنی کار به جایی می‌رسد که می‌فهمی چقدر پوچ و پست است و نمی‌توانی تصمیم درست بگیری.

2⃣ نور معصومین:
ما صدها روایت داریم که معصومین در طول خداوند و جلوه او هستند. آدم‌ها وقتی به آن‌ها نزدیک می‌شوند نور می‌گیرند. علامه طباطبایی می‌فرمودند زیارت معصومین از نزدیک تا دور نور است. در فضای نورانی آدم خوب می‌بیند وقتی تاریک است اشتباه می‌کنی؛ پس تا می‌توانی تصمیم‌های مهم زندگی‌ات را در کنار ضریح بگیر. انس با معصومین، نور می‌آورد.

3⃣ نور خاص هدایت:
خدا آدم‌ها را برای جهنم رفتن خلق نکرده است. خود عقل یک فرشته است. خدا به انسان‌ها کمک می‌کند که رشد کنند. برای این رشد یک نور خاص وجود دارد که به همه انسان‌ها آن را داده است.

🔅 آدم‌ها وقتی بچه هستند تماماً نورند؛ ظلمت آرام آرام در خودشان رخنه می‌کند.
ادیان الهی به این اعتقاد دارند که آدم‌ها ذاتاً خوبند و برای تقرب به خدا خلق شده‌اند.

⛔️ اگر فکر می‌کنی نورت خاموش شده، این وسوسه شیطان است که به تو تلقین کند نورت خاموش شده. هر وقت فکر می‌کنی خیلی خوبی شیطان است، هر وقت هم فکر می‌کنی خیلی بدی شیطان است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید