امروز 1 شهریور 1403 - 15 صفر 1446
بانک صوت

سخنرانی | به سوی نور (2)

19 تیر 1403 -   12:21 ق.ظ  دسته بندی: به سوی نور (دهه محرم)

شب سوم دهه محرم 1403/04/18

کیفیت بالاتر

دانلود صوت

شب سوم دهه محرم 1403/04/18

کیفیت پایین تر

دانلود صوت

یَا غِیَاثَ الْمُسْتَغِیثِینَ

📝 خلاصه سخنرانی به سوی نور | قسمت ۲

📆 شب سوم دهه محرم، ۱۴۰۳/۰۴/۱۸

🔅 انواع انوار عرشیه:
1⃣ نور عظمت الهی
2⃣ نور معصومین
3⃣ نور خاص هدایت
4⃣ نور عام هدایت

🔅 وقتی نور باشد، خیلی نیاز به توضیح و تبیین نیست و در تاریکی، هر چقدر بیشتر توضیح بدهید، گمراهی و حیرت بیشتر می‌شود. اشکال بزرگ این است که ما در زندگی، بیشتر دنبال توضیح و مشورت هستیم تا نور. «وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ»؛ آیه قرآن می‌گوید شما در مسیر قرار بگیرید، خدا خودش راه را برای شما روشن می‌کند.

❇️ شهید مطهری در اواخر عمر خود می‌گویند من این همه فقه و اصول و … خواندم و درس دادم، اما در آخر به این نتیجه رسیدم که توسل از همه بالاتر است. توسل یعنی با وسیله‌ای به نور الهی وصل شوی.

4⃣ نور عام هدایت:
دو سوم مردم جهان می‌گویند خدا وجود دارد اما خدا در زندگی‌شان نیست. «یرِیدُونَ لِیطْفِؤُا نُورَ الله بِأَفْواهِهِمْ وَاللهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کرِهَ الْکافِرُونَ»؛ در طول تاریخ افرادی می‌خواستند نور خدا را با فوت خاموش کنند، ولی خدا جز این نمی‌خواهد که نور خود را کامل کند، هر چند که برای کفار ناخوشایند باشد.

⚠️ ممکن است اتفاقاتی بیفتد که گمان کنید وضع خراب است؛ اما نیست! از نظر نور عقل، رشد عقلی جامعه جهانی به سمتی می‌رود که روز‌به‌روز وضع بهتر است. خط قرمز بین لشکر شیطانی و الهی روز‌به‌روز شفاف‌تر می‌شود.

👤 مرحوم حضرت آیت‌الله حائری: خوف کنید از روی که صدای انا المهدی بلند شود و بقیه مردم عالم زودتر از شما دامان پسر فاطمه (س) را بگیرند. مردم عالم منتظر منجی هستند؛ اما شما چون به هیئت و زیارت دل‌خوش هستید، این‌قدر مضطر و در انتظار مهدی موعود نیستی!

✴️ حضرت امام (ره) فرمودند: می‌بینم به برکت این انقلاب، چشم جهانیان باز می‌شود. شاید برخی فکر کنند الان وضع ایران خوب نیست اما اصلاً چنین نیست. امواج سطح دریا را نگاه نکنید، کف اقیانوس کاملاً آرام است.

📉 آماری که مرکز رصد اعلام کرده، این است که پارسال در این سه روز اول، ۲۴۸ برابر موج تخریب علیه محرم بیشتر بوده است. این نور هدایت عام است که ما هم نمی‌فهمیم چه اتفاقی افتاده است.

5⃣ نور عقل:
روایتی از امام صادق (ع) و امام کاظم (ع) داریم که می‌فرمایند این عقلی که شما می‌گویید نام فرشته‌ای است که خداوند این فرشته را مامور هدایت عقلی شما مردم کرده است. یکی از فرشته‌های محافظ، فرشته‌ای به نام عقل است.

🧠 توطئه شیطان این‌گونه نیست که به تو بگوید عقل نداشته باش؛ بلکه آن‌قدر میزان و حجم اطلاعات را زیاد می‌کند که عقل شما در انتخاب درست متحیر می‌شود.

❗️ خوب بودن به تنهایی کافی نیست؛ بلکه استمرار در یک خوبی مهم است. امام صادق (ع) می‌فرمایند برای شیطان این موضوع کافی است که تو را از یک خوبی به خوبی دیگر منتقل کند و اجازه ندهد که استمرار داشته باشی. کسی که استمرار نداشته باشد، در دنیا و آخرت به جایی نمی‌رسد. امام فرمودند رشد در استمرار است. استمرار به شما نور می‌دهد.

🔅 امام‌صادق(ع) می‌فرمایند هر کس نماز اول وقتش را ترک نکند، خداوند بدون حساب‌کتاب او را به بهشت می‌برد.

⁉️ آیا چهار دقیقه وقت بگذاری نماز بخوانی، بینش هر کاری دلت خواست کنی به بهشت می‌روی؟! نه؛ نماز اول وقت نور می‌آورد. کسی که این کار را بکند، این نماز دستش را می‌گیرد، استمرار دارد، نور می‌گیرد. این آدم به جایی خواهد رسید که اگر حساب‌کتاب بکنند هم به بهشت می‌رود.

✅ نور عقل می‌گوید از عقلت در یک مسیر استفاده کن. یک چیز را انتخاب کن تا تهش برو.

🔍 هیچ چیز به اندازه کشف عظمت و نظم جهانِ خلقت و آفرینش و تعمیق و تأمل در ازل تا ابد و این مسیر بزرگ، تو را در مسیر مستقیم قرار نمی‌دهد.

🌐 در سیستم خلقت، خدا خیلی به کوچکی‌های ما توجه ندارد. قرار نیست خدا تهییج بشود که کائنات را بسیج کند تا حاجت کوچک من روا شود. خدا اِبا دارد امور را بدون سبب جلو ببرد. سبب خلق کرده است، باید دنبال سببش بگردی.

❇️ در اسلام به حُسن و قُبح ذاتی اعمال اعتقاد داریم. شیعیان اعتقاد دارند اعمال خوب، خوب است و اعمال بد، بد است. حتی اگر خدا هم نمی‌گفت، بدها بد بود.
عقل می‌گوید آن چیزی که در دین آمده است که بد است، برای زندگیت بد است؛ نه اینکه بد است چون به جهنم می‌روی.

🧠 خداوند عقل ما را طوری خلق کرده است که ذاتاً به تمام خوبی‌ها و بدی‌ها می‌رسیم. در دین، به این موضوع پیغمبر درون می‌گویند.

💡 درصد زیادی از مسیر رسیدن به نور ذکر است؛ اما خود ذکر هم می‌تواند مانع ایجاد کند؛ در صورتی که تو ذکر را صاحب اثر بدانی، نه خدا را. اثر در اعمال ما نیست اثر در خدا است. خدا باید بخواهد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید