امروز 1 شهریور 1403 - 15 صفر 1446
بانک صوت

سخنرانی | به سوی نور (3)

20 تیر 1403 -   12:12 ق.ظ  دسته بندی: به سوی نور (دهه محرم)

شب چهارم دهه محرم 1403/04/19

کیفیت بالا

دانلود صوت

شب چهارم دهه محرم 1403/04/19

کیفیت پایین تر

دانلود صوت

یَا صَرِیخَ الْمُسْتَصْرِخِینَ

📝 خلاصه سخنرانی به سوی نور | قسمت ۳
#حجت_الاسلام_انجوی_نژاد

📆 شب چهارم دهه محرم، ۱۴۰۳/۰۴/۱۹

🔅 نور عقل:
💠 انواع عقل:
🔸 عقل مطلق: که همان عقل الهی است؛ حق است و هیچ اشتباهی در آن نیست. برای اینکه ما کمتر اذیت شویم، خداوند معصومین را نیز خلق کرده تا با مراجعه به گفتار و رفتار ایشان درست را تشخیص دهیم؛ عقل معصومین نیز از نوع عقل مطلق است.

🔸 عقل نسبی: مربوط به موجودات است. عقل موجودات نسبی در نسبی است؛ یعنی نسبت به خدا که عقل مطلق است، عقل نسبی دارند. علاوه بر آن، در طول زندگی نیز عقل رشد می‌کند و هر چه جلوتر می‌رود، عقلش به نسبت قبل بیشتر می‌فهمد.

❗️ وقتی تاریکی پیش می‌آید، اولین حقه شیطان نمود پیدا می‌کند، اعمال را زینت می‌دهد و عقلانی نشان می‌دهد. مثلاً کودک در سن ۴ سالگی خواسته‌هایی دارد که به‌نظرش کاملاً منطقی است و از والدین ناراحت است که چرا به او ظلم می‌کنند و خواسته او را پاسخ نمی‌دهند. این مثال را در درجات دیگر مانند شاگرد و استاد تا بالا در نظر بگیرید. نور به ما ثابت می‌کند که روی عقلمان به نسبت حساب کنیم؛ نه مطلق!

❌ آن‌قدر سیاهی بر عده‌ای غلبه می‌کند که با وجود اینکه باطل مطلق هستند، گمان می‌کنند حق مطلقند! هر وقت عملی را خلاف رضایت خدا انجام می‌دهید، نگویید حق با من است؛ این بی‌عقلی است.

🧠 لُب: عقل نورانی، اصلِ مغز را لُب می‌گویند.

❓ چه کنیم که عقل ما نورانی شود و کمتر اشتباه کنیم و دنبال سعادت دنیا و آخرت باشیم؟
1⃣ اطاعت:
قرآن به‌طور مستقیم می‌گوید «أَطِیعُوا اللهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الأَمْرِ مِنْکمْ». اگر عقل انسان نور داشته باشد، وقتی به خط‌قرمزهای خدا می‌رسد، می‌داند در برابر عقل مطلق است، چون و چرا نمی‌کند. اطاعت نور می‌آورد. اطاعتی که دلیل آن را ندانی، نور بیشتری دارد.

2⃣ عبرت:
هیچ چیز به اندازه عبرت برای آدم نور نمی‌آورد. نگاه تاریخی، نگاه خوبی است. امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند بالاترین درس‌های نورانی را از زیارت اهل قبور می‌گیرم. زیارت اهل قبور به معنی رفتن به قبرستان نیست؛ اهل قبور یعنی در طول تاریخ چه آدم‌هایی آمده‌اند و رفته‌اند، از این‌ها عبرت بگیریم.

3⃣ نگاه به زندگی اولیاء خدا:
نگاه به اولیاء خدا که چه روزگار سختی را گذرانده‌اند و نه تنها نبریده‌اند بلکه محکم‌تر شده‌اند.

🤔 بعضی از مردم از صبح تا شب دنبال بهانه می‌گردند که بگویند اگر دین، اسلام و خدا این است ما نخواستیم. جالب این است که قرآن کریم می‌فرماید آن‌هایی که دنبال بهانه می‌گردند که از مذهب و خدا فاصله بگیرند، خود ما بهشان بهانه را اهدا می‌کنیم.

⛔️ قرآن کریم بهانه‌جوها را اینگونه معرفی می‌کند «‌وَإِذَا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعًا»؛ وقتی از سمت خدا چیزی بهشان می‌رسد فکر می‌کنند همه چیز مال خودشان است.
«إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًا»؛ اگر از هر صد خیر یک شر هم بهشان برسد داد و فریاد می‌زنند و می‌گویند اگر خدا این است ما نخواستیم.

🔅 تاریکی آدم را بهانه‌گیر می‌کند و نور کاری می‌کند که از آن طرف دنبال بهانه می‌گیرند که ۳۰ سال نمازش را قضا می‌کند چون شک دارد که از نمازش خوشش آمده باشد. نور بهانه‌زدایی می‌کند.

❇️ چهارده معصوم(ع) ۱۲۴هزار پیامبر، اولیاء و شهیدان، زندگی‌های سختی داشتند و پای خدا ماندند که به این مقام‌ها رسیدند. برای رسیدن به یک حاجت قهر نکردند. بعضی با کوچک‌ترین ناملایمتی با خدا قهر می‌کنند.

🎥 خواهران فیلم سینمایی علی اندرزگو (https://www.aparat.com/v/X5RFO) را نگاه کنید. ببینید برای انقلاب، نظام و اسلام چه کشیدند و چه زندگی‌هایی داشتند.

‼️ الان یک عده از مذهبی‌های ما که واقعا مذهبی هستند برای دین یک درد نکشیده‌اند. یک سفر می‌خواهد برود ۲۰ جا را چک می‌کند که خدای‌نکرده یک پشه هم این وسط نیشش نزند. اسم این را معنویت نگذار، داری حالِ حلال ثواب‌دار می‌کنی.

✅ اما اگر قرار باشد خدا تو را به یک مقام نورانی برساند حتماً یک انتخاب سخت برایت قرار می‌دهد و من می‌ترسم تو که این‌قدر به حال معنوی ثواب‌دار راحت عادت کردی آنجا زمین بخوری.

🔆 تعب در عبادت نور می‌آورد. «أفضل الأعمال أحمزها». سختی برای خدا نور می‌آورد. اردوی جهادی بروید، گرما بچشید، زحمت بکشید. به منطقه محروم بروید.

⁉️ نور در سختی کشیدن است وقتی همه چیز جور است برای چه دیندار نباشیم؟ اعتبار داری، ارزش داری، احترام داری، جایت گرم است. برای چه دیندار نباشی؟!

🎥 به برادران پیشنهاد می‌کنم مستند ادواردو آنیلی (https://www.aparat.com/v/t14h83w) را نگاه کنید. این‌ها نور است.

❌ شیطان چون می‌داند تو در اولین سختی زمین خواهی خورد، به دینداری تو هیچ کاری ندارد. خدا تو را یک جایی به سختی می‌اندازد ببیند چند مرده حلاجی؟

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید