امروز 1 شهریور 1403 - 15 صفر 1446
بانک صوت

سخنرانی | به سوی نور (5)

22 تیر 1403 -   12:07 ق.ظ  دسته بندی: به سوی نور (دهه محرم)

شب ششم دهه محرم 1403/04/21

کیفیت بالاتر

دانلود صوت

شب ششم دهه محرم 1403/04/21

کیفیت پایین تر

دانلود صوت

یَا أَمَانَ الْخَائِفِینَ

📝 خلاصهسخنرانی به سوی نور | قسمت ۵
حجت‌الاسلام انجوی‌نژاد

📆 شب ششم دهه محرم، ۱۴۰۳/۰۴/۲۱

❓ چه کنیم لُب فعال شود و عقل ما نورانی شود؟
1⃣ تفکر در عقل مطلق و اطاعت
2⃣ عبرت از گذشته
3⃣ تفکر بر احوال اولیاء و سختی‌ها
4⃣ تفکر در نعمت‌های الهی
5⃣ تفکر بر حجاب‌های فکری
6⃣ توجه به نقاط ضعف و قوت
7⃣ نداشتن تعصب
8⃣ صمت؛ سکوت

9⃣ اشراف و قضاوت:
لازمهٔ اینکه بتوانیم برای هر مسئله‌ای، نتیجه‌گیری عقلی داشته باشیم، اشراف به آن مسئله است. شاید یکی از بزرگ‌ترین مصائبی که انسان‌ها دچار آن می‌شوند این است که شیطانی قضاوت می‌کنند. شرط اصلی قضاوت، اشراف است. دستور دین برای کسانی که مشرف نیستند این است که ابداً قضاوت نکنند. وقتی قرار است راجع‌به موضوعی قضاوت کنید که خارج از حیطه شخصی خود است، دستور دین این است که ابداً قضاوت نکن و سکوت کن؛ مگر اینکه اشراف داشته باشید.

⚠️ یکی از بزرگ‌ترین گناهانی که انجام می‌دهیم، بدون اینکه احساس کنیم گناه است، قضاوت‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است که بدون اشراف انجام می‌دهیم. اشراف یعنی دید همه جانبه نسبت به مسئله و موضوع.

💔 قضاوت‌های بدون اشراف باعث سیاهی دل می‌شود.

❗️ ۹۰ درصد از نوجوانانی که به ما مراجعه می‌کنند و مشکل عقیدتی با خدا دارند به‌خاطر رفتار اشتباه والدین در تربیت عقیدتی فرزند است. فرزندتان را برای آشپزی و نقاشی به کلاس می‌فرستید اما به دین که می‌رسد می‌خواهید با لیسانس عمران به فرزندتان یاد بدهید؟!

❌ دین‌زدگی از خانواده شروع می‌شود. اگر بدترین نظام بر جامعه حاکم شود اما نهاد خانواده درست باشد، هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

♻️ ما در زمانه‌ای قرار داریم که توهم دانایی وجود دارد. این توهم به‌خاطر اطلاعات فست‌فودی در اینترنت است که آدم‌ها فکر می‌کنند راجع‌به مسائل مشرف و مطلعند.

⛔️ قضاوت راجع‌به خدا محال عقلی است؛ چون جزء نمی‌تواند درباره کل اشراف پیدا کند.

✴️ امام صادق (ع) می‌فرمایند اگر آدمی را با یک خصوصیاتی دیدید و بعد در مدت زمان ولو کوتاهی ندیدید، بگویید شاید در زمانی که من او را ندیدم عوض شده باشد. نسبت به شناختتان به همین میزان حساب کنید.

📝 خداوند می‌فرماید یکی از چیزهایی که در آخرت پرونده‌ات را با آن بررسی می‌کنم، قضاوت بنده در دنیاست. خدا همان‌گونه که قضاوت کردی، تو را قضاوت خواهد کرد.

⁉️ چرا فکر می‌کنی هر رفتاری هر کسی انجام می‌دهد برای دیده شدن است؟!

🔰 حکیم سبزواری گریه می‌کرد که ای کاش من ده سالی زندانی بودم چون در زندان انسان‌ها خیلی تحت ولایتند. این نگاه حکیم سبزواری این شعر است:
ما را به جبر هم شده سر به راه کن
خیری ندیده‌ایم از این اختیارها

🤫 نمی‌دانی اشخاص چطور بزرگ شده‌اند قضاوت نکن؛ «حسنات الأبرار سيئات المقربين».

❗️گناه دیدی، برای یکی گناه است، برای یکی نیست. حسنه دیدی، برای یکی حسنه است برای یکی نیست. آدم‌ها خیلی فرق دارند. شرایط فرق دارد. کسی که فحش می‌خورد که یک یا حسین بگوید، با تمام عبادات بیست‌سی‌ساله یک آدم که همه چیزش جور است قابل معاوضه است.
وقتی نور بر عقل حاکم است، از قضاوت ساکتی.

😮 روز قیامت خیلی‌ها از دیدن پرونده خود متعجب می‌شوند چون روی چیزهایی حساب می‌کردند که در عرش رویش حساب نشده؛ و روی چیزهایی که اصلاً حساب نمی‌کردند حساب شده است.

🤫 ساکت باش! مگر بیکاری قضاوت می‌کنی!

🫵 وقتی صحبت‌های من را می‌شنوی، مخاطب را خودت قرار بده. نگذار ذهنت سیاهی داشته باشد و صحبت‌هایی که می‌شنوی را فرافکنی کنی. بعضی‌وقت‌ها خدا صحبت‌هایی را در دهان کسی می‌گذارد، فقط برای اینکه تو بشنوی.

⚠️ یکی از خصوصیات منافق این است که خوبی‌های خودش را زیاد و بدون نقص می‌بیند و خوبی‌های مردم را کم می‌بیند و روی خوبیشان نقص می‌گذارد.
بدی‌های خودش را کوچک می‌شمارد، بدی‌های مردم را تعمیم می‌دهد.
این عقل پر از سیاهی و شیطان است.

⛔️ آخوندها همه فلان، پزشک‌ها همه فلان، ایرانی‌ها همه فلان!
منافق خصوصیت بد یک نفر را به کل زندگیش تعمیم می‌دهد، خصوصیت بد یک آدم را به جامعه تعمیم می‌دهد و خصوصیت بد یک نفر مذهبی را به مذهبش تعمیم می‌دهد.

🤔 در زندگیت اگر به خوبی آدم‌ها فکر کنی، آدم‌ها همه خوبند. اگر به بدی آدم‌ها فکر کنی، آدم‌ها همه بدند. یاد بگیرید به خوبی‌ها فکر کنید.

❤️ امام می‌فرمایند عقل نورانی بدی را یادش می‌رود و خوبی یادش می‌ماند. دائم خوبی‌های دیگران را به خودش تأکید می‌کند که نهادینه بشود.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید