امروز 17 بهمن 1403 - 5 شعبان 1446
بانک صوت

سخنرانی | شرح سوره واقعه (2)

1 دی 1403 -   10:23 ق.ظ  دسته بندی: سخنرانی حجت الاسلام انجوی نژاد

جلسه 1403/10/01 | حجت الاسلام انجوی نژاد

کیفیت بالا

دانلود صوت

جلسه 1403/10/01 | حجت الاسلام انجوی نژاد

کیفیت پایین تر

دانلود صوت

یَا غَافِرَ الذَّنْبِ

📝 #خلاصه_سخنرانی شرح سوره واقعه | قسمت ۲
حجت‌الاسلام انجوی‌نژاد

📆 جلسه هفتگی، ۱۴۰۳/۱۰/۱

👥 «وَكُنْتُمْ أَزْوَاجًا ثَلَاثَةً»
قرآن برای گروه‌ها به‌صورت زوجی تفسیر قائل است. اعتقادش این است که ما همین‌طور که در دنیا زوج آفریده شده‌ایم در آخرت هم زوج محشور می‌شویم.

❇️ تفسیرش این است که مقصود از زوج یعنی کسانی که از نظر روحی و روانی یا حتی خانواده با ما قرابت دارند.

❤️ اما تأویل آن طبق سخن امام‌صادق (ع) این است که تک‌تک‌ شیعیان با اهل‌بیت (ع) زوج حساب می‌شوند. اگر در دلت محبت امامی بیشتر از بقیه است بدان که قسمت تو آن بوده و نیاز تو را آن امام رفع می‌کند. در آخرالزمان، همه شیعیان نسبت به امام زمان (عج) حالت عاطفی عمیقی دارند که از کاریزمای امام است و باعث قرابت عقلی و عاطفی شیعیان می‌شود.

✴️ «فَأَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ». «وَأَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ»؛
مصدر میمنه، یُمن یعنی خوشبختی و
مصدر مشأمه، شوم یعنی بدبختی است.

😍 اصحاب‌المیمنه کسانی هستند که خوشبخت می‌شوند. خوشبختی و بدبختی واقعی در آنجا مشخص می‌شود.

❗️ «وَبُسَّتِ الْجِبَالُ بَسًّا فَكَانَتْ هَبَاءً مُنْبَثًّا»
ترجمه این می‌شود که کوه‌ها از هم می‌پاشند و همه چیز گرد و غبار می‌شود؛ اما تفسیر و تأویلش این است که آموزه‌ها و خیالات ما در دنیا راجع‌به اینکه دنیا واقعی است، کلا از هم می‌پاشد.

❌ تمام تعبیرهای ما راجع‌به بالانشینی و پایین بودن در دنیا عوض می‌شود.

⛔️ یک دفعه کسی که اصلاً من او را حساب نمی‌کردم ولی خدا بوده اما کسی که من آرزو داشتم با او حرف بزنم «هَبَآءࣰ مَّنثُورًا » بوده یعنی گرد و غباری بوده که در نور خورشید دیده می‌شده. نور را برداشته‌اند او از بین رفته است.

‼️ چه بسا کسانی که در این دنیا می‌گفتند خدا چقدر ما را بدبخت آفریده و آن دنیا احساس خوبی دارند و چه بسا کسانی که حتی خدا را قبول دارند و بابت اینکه خدا بهشان محبت کرده شکر می‌کردند؛ درحالیکه مسیر رسیدن به آن نعمت مسیر درستی نبوده. مثل شکر کردن برای مکنت مالی که از راه حرام بوده.

⚠️ برای اینکه در چهار سال خدمتش پاکدست بوده شکر می‌کند؛ درحالیکه در آن چهار سال کار مملکت را خوابانده است. الان کسی عرضه ندارد بابت ترک فعلت بهت گیر بدهد روز قیامت تا هفت جدت را آباد می‌کنند.

🚨 در روایت می‌گوید کسی که لیاقت یک صندلی را نداشته باشد و برود روی آن بنشیند مورد لعن خدا، پیامبر و ائمه است.

🤔 در این عالم هیچ چیز پیشکش نیست. اگر چیزی به شما پیشکش شد دو حالت دارد؛ یا فضل خداست یا توطئه شیطان است. چک کن ببین کدامش است.

⚠️ اصحاب‌المشأمه تازه آنجا می‌فهمند که نعمت‌هایی که برایش الحمدلله می‌گفتند، چقدر شوم بوده درحالیکه سعی می‌کردند زبانشان را حفظ کنند که غیبت نکنند، نمازشان را اول وقت بخوانند و … . در جایی نشسته بودند که ثانیه به ثانیه برایشان گناه کبیره می‌نوشتند. اگر کاری را بلد نیستی آن کار را نکن.

‼️ مشکل ما گناهانی نیست که می‌دانیم گناه است چون توبه می‌کنیم مشکل ما گناهانی است که نمی‌دانیم گناه است و حسناتی که فکر می‌کنیم حسنه است.

🥺 شیطان راجع‌به نیت‌ها ما را به فراموشی می‌اندازد.
اگر نیت یک میلی‌متر کج رفته باشد هر چه جلوتر بروی فاصله‌ات با هدف بیشتر می‌شود. بعد آرزو می‌کنی کاش این عبادت را نمی‌کردم.

🔅 «وَبُسَّتِ الْجِبَالُ بَسًّا فَكَانَتْ هَبَاءً مُنْبَثًّا»
یک‌دفعه کاخ‌های تفکری آدم فرو می‌ریزد. می‌بیند همه چیز روی هواست.

❕ وَكُنْتُمْ أَزْوَاجًا ثَلَاثَةً، پس این ۳ مدل چه کسانی بودند؟
1⃣ اصحاب‌المیمنه؛ کسانی که خوشبخت می‌شوند. تعدادشان زیاد است.

2⃣ اصحاب‌المشأمه؛ کسانی که شومی و بدبختی گریبانشان را می‌گیرد. این‌ها هم تعدادشان زیاد است.

3⃣ وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ؛ کسانی که جزء ۲ گروه بالا نیستند. هیچ‌گونه حساب‌کتاب ندارند.
مثلاً شهدا السابقون هستند وقتی از دنیا چشم می‌بندند، چشمشان را «عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ» باز می‌کنند.

😇 در احوالات شهدا داریم که اصلاً نمی‌فهمند قبر، حساب‌کتاب و … چگونه بوده است.

«أُولَئِكَ الْمُقَرَّبُونَ»
«فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ»

اما
«ثُلَّةٌ مِنَ الْأَوَّلِينَ»
«وَقَلِيلٌ مِنَ الْآخِرِينَ»

این مشکل السابقون است. ثُلَّةٌ یعنی مقداری؛ مقداری از اولی‌ها و از آن مقدار، تعداد کمی از آخرین هستند. خیلی کمند.

✴️ انواع سبقت و خصوصیات السابقون:
1️⃣ کسانی که «سَبَقُونَا بِالْإِيمَانِ» در ایمان آوردن سبقت می‌گیرند. ایمان یعنی اعتماد و باور قلبی به حرف خدا.
کسانی که تجربه می‌کنند بعد ایمان می‌آورند مثلاً می‌گوید مال دزدی برکت ندارد، تجربه‌اش را داشته بعد پشیمان شده و در صراط مستقیم آمده، این افراد «سَبَقُونَا بِالْإِيمَانِ» نیستند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید