امروز 6 مرداد 1403 - 19 محرم 1446
بانک صوت

سخنرانی | حاکمیت و عقلانیت (1)

13 خرداد 1403 -   9:21 ق.ظ  دسته بندی: حاکمیت و عقلانیت

جلسه 1403/03/12 | حجت الاسلام انجوی نژاد

کیفیت پایین تر

دانلود صوت

جلسه 1403/03/12 | حجت الاسلام انجوی نژاد

کیفیت پایین تر

دانلود صوت

یَا مُفَرِّجَ الْهُمُومِ

📝 #خلاصه_سخنرانی حاکمیت و عقلانیت، قسمت ۱
#حجت_الاسلام_انجوی_نژاد

📆 جلسه هفتگی، ۱۴۰۳/۰۳/۱۲

💠 سال‌هاست یک بحث خیلی مفصل تحت‌ عنوان حکمرانی انجام می‌شود. قبلاً این بحث‌ها فقط در حوزه مدیریت استراتژیک و در سطح دانشگاه بیان می‌شد، چند سالی است که حوزه هم متخصصانه وارد این حوزه شده است.

❗️اشکال اصلی این ۴۵ سال انقلاب اسلامی ایران، داشتن حکومت و نداشتن حکمرانی است. البته نداشتن که غیرممکن است، همه جهان یک حکمرانی دارند؛ منتها این حکمرانی در ایران آن‌قدر که باید قوی باشد، نیست.

❌ نتیجه اشتباهش این است که هر فردی سر کار بیاید می‌تواند بکوبد و از صفر شروع کند؛ مثلاً وزیری به مسکن اعتقاد نداشته باشد می‌تواند بگوید من نه مسکن ساخته‌ام، نه می‌سازم. هیچکس نمی‌تواند کاری به او داشته باشد چون نظام دارد دولتی و حکومتی می‌چرخد.
اگر حکمرانی مسکن داشتیم؛ قانون این بود که هر کس می‌آید باید آن را ادامه دهد. اگر بخواهد آن را ادامه ندهد، باید یک لایحه به مجلس ببرد تا کسانی که دارند حکمرانی را ابلاغ می‌کنند، تجدیدنظر کنند.

⛔️ مشکل اصلی حکومت ما رئیس‌جمهور خوب و بد نیست؛ نداشتن سیستم و استراتژی حکمرانی است.

🔅 ما اگر بخواهیم از اسلام تأیید بگیریم، باید منظومه فکری اسلام را بشناسیم، نمی‌توانیم کاری بکنیم بعد بگوییم در قرآن هم این را گفته است. اگر بخواهیم از قرآن معارف بگیریم باید یک دوره کامل تفسیر قرآن خوانده باشیم که بتوانیم منظومه فکری قرآن را بفهمیم.

📕 در کتاب «انسان دویست و پنجاه ساله» رهبری می‌گویند اهل‌بیت (ع) یک انسان ۲۵۰ ساله است که در دوره‌های مختلف عکس‌العمل‌های مختلف داشته، نمی‌شود به یکی از آن‌ها استناد کرد.

🤔 این روزها اغلب ما دنبال انتخاب هستیم؛ اما عده‌ای از ما انتخابمان را کرده‌ایم و دنبال تأیید هستیم، این اشتباه است.

🚫 برخی به حجت شرعی رسیده‌اند که به نظر من بعید است در انتخابات ریاست جمهوری آدم به حجت شرعی برسد. من که تا چهارشنبه قبل از انتخابات به حجت شرعی نمی‌رسم.

🗣 عده‌ای یا در ستاد انتخاباتی خاصی هستند یا از نظر ایدئولوژیک در آن ستاد بسته شده‌اند. آن‌ها را ول کنید چون هر چه دلیل می‌آورند برای تأیید کاندیدای خودشان است.

🇮🇷 به نظر من کسانی که انتخابشان را کرده‌اند، عده کمی از مردمند. اصراری نداشته باشید با این‌ها بحث کنید، سراغ کسانی بروید که انتخابشان را نکرده‌اند یا اصلاً نمی‌خواهند در انتخابات شرکت کنند. فرصت خود را برای آن‌ها بگذارید.

📚 ۲ کتاب «منظومه فکری حضرت امام (ره)» و «منظومه فکری حضرت آقا» از انتشارات شورای انقلاب فرهنگی که آقای خسروپناه کار کردند را بخوانید. بعد اگر کسی از صحبت‌های آن‌ها برای تأیید خودش استفاده کرد متوجه می‌شوید.

❗️الان هم مثل سال ۹۲ داریم می‌بینیم که از یک جناح ۲۰ آدم می‌آید کاندید می‌شود. هیچ مدیریتی ندارند. فکر نکنید که اتاق فکر دارند که استراتژی چیده باشد. اگر هم اتحادی پیش بیاید ریش‌سفیدی است. در اصولگرایان و انقلابی‌ها ابداً هیچ استراتژی وجود ندارد.

⁉️ مهم‌ترین نکته این است که ما دنبال کسی بگردیم که بداند حکمرانی یعنی چه.

❓من شخصاً از این انتخابات چه می‌خواهم؟
1⃣ مشارکت:
ممکن است کسی آمده که عده‌ای از مردم را که با ما هم‌سلیقه نیستند بیاورد. چرا به او فحش می‌دهی؟! وحدت به این معنا نیست که هر چه من می‌گویم، بقیه قبول کنند؛ وحدت یعنی اقوال مختلف بیایند و بقیه هم حرف‌هایشان را بزنند و اقوال مختلف درگیر باشند.

🗳 شرط مشارکت این است که سلیقه‌های مختلف بیایند.

2⃣ وحدت:
ما رئیس‌جمهوری می‌خواهیم که نماینده یک تفکر نباشد، رئیس‌جمهور مردم ایران باشد. کسی که بتواند با گروه‌های مختلف فکری مردم ایران ارتباط برقرار کند.

3⃣ رأی دادن به کسی که محاسن رئیس‌جمهور قبل را داشته باشد و معایبش را نداشته باشد:
وقتی دوره دوم آقای احمدی‌نژاد تمام شد، آقا فرمودند رئیس‌جمهوری را انتخاب کنید که خوبی‌های آقای احمدی‌نژاد را داشته باشد و معایبش را نداشته باشد. ملت شریف ایران به آقای روحانی رأی دادند که خوبی‌های آقای احمدی‌نژاد را نداشت، معایبش را داشت، یک سری معایب دیگر هم داشت.❗️

😞 نمی‌توانید انکار کنید که ایشان در آن ۸ سال چه تخریبی ایجاد کرد. با بنیان‌های اقتصادی مملکت چه کردند که رئیسی و ده‌تای دیگر باید شب و روز کار کنند تا کمی جبران شود.

🗳 مردم به کسی رأی بدهند که محاسن شهید رئیسی را داشته باشد؛ معایب را نداشته باشد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

2 نظر
  1. Reissi گفت:

    سلام، لینک سخنرانی انسان و نفس سال 93 رو میخام، راهنمایی می‌فرمائید